این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۶۲-۴۸
عنوان فارسی
اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر باورهای هوشی و درک مطلب دانشآموزان در درس علوم
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر باورهای هوشی و درک مطلب دانشآموزان در درس علوم انجام گرفت. این مطالعه به روش شبه تجربی و با یک طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی شهرستان فراهان در سال تحصیلی 98-1397 بود که به روش نمونهگیری در دسترس 34 نفر از آنها انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس باورهای هوشی بابایی (1377) و خرده مقیاس درک مطلب وکسلر (1974) برای کودکان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل تفاوت معناداری را در ترکیب خطی متغیرهای وابسته (باورهای هوشی و درک مطلب) در دو گروه نشان داد (724/0 =تی پیلایی، 015/38 =29،2F، 001/0 =p، 724/0 =مجذور ایتای تفکیکی). بعلاوه، آزمونهای تک متغیری تحلیل کوواریانس نشان داد که روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با گروه کنترل، تأثیر معناداری بر افزایش باورهای هوشی (001/0 =p، 640/0 =مجذور ایتای تفکیکی) و درک مطلب (001/0 =p، 562/0 =مجذور ایتای تفکیکی) داشته است؛ بنابراین، استفاده از روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی برای ارتقای باورهای هوشی و درک مطلب در درس علوم دانشآموزان پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقشه مفهومی، باورهای هوشی، درک مطلب، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of concept mapping teaching method on students' intelligence beliefs and comprehension in science
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate the effectiveness of concept mapping teaching method on students' intelligence beliefs and comprehension in Science. This research was conducted in a quasi-experimental method with a pretest- posttest control group design. The statistical population of the study included male students in the sixth grade of elementary school in Farahan city in the academic year 2018-2019, 34 of whom were selected by convenience sampling and divided to experimental and control groups. To collect the data, Babaei’s Questionnaire of Intelligence Beliefs (1998) and Wechsler’s Comprehension Subscale (1974) for children were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results indicated significant difference in the linear composition of dependent variables (intelligence beliefs and comprehension) in two groups. (Pillai's Trace= 0.724, F2, 29= 38.015, p< 0.001, Partial Eta Squared= 0.724). Furthermore, univariate analysis of covariance indicated that the concept mapping teaching methods had significant effect on intelligence beliefs (p< 0.001, Partial Eta Squared= 0.640) and comprehension (p< 0.001, Partial Eta Squared= 0.562). In conclusion, it proposed using the concept mapping teaching method to improve students' intelligence beliefs and comprehension in science.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقشه مفهومی, باورهای هوشی, درک مطلب, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
روژین رحمتی نژاد |
دانشجوی کارشناسی ارشدتکنولوژی آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
تورج سپهوند |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
محسن باقری |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6805_e41d1348ff5f21ca0bc06ca9b8ca3543.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات