این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۱۱۳-۱۰۰

عنوان فارسی اثربخشی بازی درمانی والد-کودک بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان ۸ تا ۱۰ ساله درگیر با اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی درمانی والد-کودک بر بهبود عملکرد خواندن در کودکان 8 تا 10 ساله درگیر با اختلال یادگیری انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانش آموزان 8 تا 10 ساله مراجعه کننده به کلنیک های تخصصی کودک ( مرکز مشاوره توحید) در شهر اصفهان در سال 1400بودند. که از میان آنها با توجه به ملاک ورود تعداد 28 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش(14 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یکبار به صورت گروهی تحت بازی درمانی والد-کودک قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند .ابزار های پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه عملکرد خواندن (کرمی نوری و مرادی، 1384) بود . داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل ها نشان داد که بازی درمانی والد-کودک موجب بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان درگیر با اختلال یادگیری می شود (005/0>.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی والد، کودک ˛عملکرد خواندن˛ اختلال یادگیری،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of parent-child Play Therapy on improving Reading performance in students aged 8 to 10 years with learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the effectiveness of parent-child play therapy on improving reading performance in children aged 8 to 10 years with learning disabilities. The method of the present study was quasi-experimental and its design was pretest-posttest and control groups. The statistical population of the study included the parents of 8 to 10 year old students who referred to specialized pediatric clinics (Tohid Counseling Center) in Isfahan in 1400. according to the inclusion criteria, 28 people were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental groups (14 people) and control (14 people). The experimental group underwent parent-child play therapy in 10 sessions of 90 minutes once a week, while the control group did not receive any intervention. The research tools were a reading performance questionnaire (Karami Nouri and Moradi, 2005 ). Research data were analyzed using analysis of variance. The results of the analysis showed that parent-child play therapy improves reading performance in students with learning disabilities (p < 0.005). Therefore, it can be said that parent-child play therapy is an effective way to treat reading performance in children with learning disabilities. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازی درمانی والد, کودک ˛عملکرد خواندن˛ اختلال یادگیری

نویسندگان مقاله مهناز عنایتی |
دانشجوی دکتری روانشناسی˛ واحد نجف آباد˛دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد˛ ایران

زهره رئیسى |
استادیار گروه روان شناسی بالینی، واحد نجف اباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف اباد ، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6969_acbf81459e69b53b8e8844e3db94254f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات