این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۱۲۶-۱۱۴
عنوان فارسی
تأثیر استفاده از راهبردهای شناختی بر بهبود حافظه کاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: حافظه کاری سیستمی فعال برای اندوزش و دستکاری موقتی اطلاعات به منظور انجام تکالیف پیچیده شناختی مانند یادگیری، استدلال، ادراک و تفکر درنظرگرفته میشود. بنابراین بهبود عملکرد حافظه کاری میتواند به انجام بهتر این تکالیف منجر شود.هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای شناختی شامل سازماندهی و بسط بر بهبود حافظه کاری در دانشآموزان دوره ابتدایی بود.روش: در پژوهش از روش آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 24 دانشآموز (12 نفر گروه آزمایش، 12 نفر گروه کنترل) پسر کلاس ششم ابتدایی شیراز بودند که به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از خردهآزمون توالی عدد-حرف آزمون وکسلر نسخه چهارم استفاده شد. ابتدا پیشآزمون برای دو گروه اجرا شد، سپس راهبردهای سازماندهی و بسط به گروه آزمایش آموزش داده شد، و در پایان پسآزمون برای دو گروه اجرا شد. دادهها به وسیله شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد بین عملکرد حافظه کاری دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، ضریب اتا 77/0 به دست آمد که نشان از آن دارد 77 درصد واریانس حافظه از طریق آموزش انجام شده تببین میشود.نتیجه: پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای سازماندهی و بسط موجب بهبود عملکرد حافظه کاری دانشآموزان شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بسط، حافظه کاری، راهبردهای شناختی، سازماندهی،
عنوان انگلیسی
Impact of using Cognitive Strategies on Working Memory Improvement
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Working memory is an active system for maintaining and manipulating information temporarily to accomplish complex cognitive tasks such as learning, reasoning, perception, and thinking. Therefore, improving the memory performance can lead to better performance of these assignments.Purpose: The purpose of this study was to determine the impact of using the cognitive strategies including organization and elaboration on working memory improvement in elementary school students.Methods: In this research, a experimental design, a pre-test, post-test with experimental and control group were used. Participants included 24 students (12 experimental group, 12 control group), sixth grade elementary boys school from Shiraz who were selected by multi-stage cluster sampling and assigned into two groups randomly. For working memory evaluation, Letter-Number Sequencing subtest of the fourth-edition of Wechsler complementary scale was used. At first, a pre-test was conducted for the two groups, then the organization and elaboration strategies were taught to the experimental group, and finally the post-test were run on the two groups. Data were analyzed by using descriptive statistical methods and ANCOVA tests.Results: The findings showed that there is a significant difference between the performance of the students' working memory in the experimental and control groups. Also, the Eta coefficient is 0.77, which indicates that 77% of the variance of memory is explained through training.Conclusion: The research finding showed that training organization and elaboration strategies has improved the performance of students' working memory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بسط, حافظة کاری, راهبردهای شناختی, سازماندهی
نویسندگان مقاله
خاتون محمودنژاد |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
محبوبه فولادچنگ |
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6888_4345042dbba7e71ccc26faaebe88955d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات