این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۱۴۴-۱۲۷
عنوان فارسی
مدل علّی مشارکت تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایه روانشناختی دانشجویان دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علّی حمایت تحصیلی با مشارکت تحصیلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی انجام شد. به این منظور، 230 نفر (108 زن، 122 مرد) از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو و پرسشنامه مشارکت تحصیلی ریو جمعآوری شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارAmos استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد. با توجه به یافتهها، مسیر مستقیم حمایت تحصیلی به مشارکت تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی به مشارکت تحصیلی و حمایت تحصیلی به سرمایه روانشناختی، معنیدار (01/0>P) بود. مسیر غیرمستقیم از حمایت تحصیلی به مشارکت تحصیلی به واسطه سرمایه روانشناختی نیز معنیدار. درمجموع، نتایج این تحقیق نشان داد که حمایت تحصیلی با اثرگذاری بر سرمایه روانشناختی، میتواند منجر به مشارکت فعال دانشجویان در فعالیتهای درسی و آموزشی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشارکت تحصیلی، حمایت تحصیلی، سرمایه روانشناختی،
عنوان انگلیسی
Causal model of academic Engagement based on Academic support and psychological capital of university students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the causal relationship between academic support and academic engagement with the mediating role of psychological capital. For this purpose, 230 students (108 females, 122 males) at the Farhangian University of Kurdistan were selected by systematic random sampling. Data were collected using Sands and Plunkett’s, Academic Support Scale, Luthans and Avolio’s Psychological Capital Questionnaire, and Reeve’s Academic Engagement questionnaire. Data was analyzed via path analysis using structural equation modeling. The findings corroborated the good fitness of the model with the research data. According to the results, the direct path from academic support to academic engagement, psychological capital to academic engagement, and academic support to psychological capital was significant (P < 0.01). The indirect path from academic support to academic engagement through psychological capital was also significant (P < 0.01). In sum, the results of this research show that academic support by affecting psychological capital can lead to effective involvement of students in educational and learning activities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مشارکت تحصیلی, حمایت تحصیلی, سرمایه روانشناختی
نویسندگان مقاله
بهرام ملکی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6968_27e77e06d43de2a5ca4ad8b0462ce08a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات