این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۱۶۰-۱۴۵
عنوان فارسی
ادراک دانشجویان دربارهی میزان یادگیری از طریق آموزشهای مجازی در دورهی همهگیری کووید-۱۹ و مقایسهی آن با آموزشهای حضوری
چکیده فارسی مقاله
به استناد گزارش یونسکو از وضعیت آموزش و پرورش کشورهای مختلف دنیا بهواسطه همهگیری کووید-19، بیش از 195 کشور دنیا مجبور به توقف فعالیتهای آموزشی خود در مقاطع مختلف شدهاند که چیزی معادل 91 درصد یا 6/1 میلیارد دانشآموز و دانشجو هست. هدف این پژوهش بررسی میزان یادگیری دانشجویان از طریق آموزشهای مجازی در دورهی همهگیری کووید-19 و مقایسهی آن با آموزشهای حضوری بود. در این مطالعه از روش پژوهشی توصیفی-مقطعی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال دوم تا سال آخر دانشگاه به تعداد حدود 15000 نفر بوده و حجم جامعه نمونه به استناد جدول تعیین حجم نمونه سینگ و ماسکو برابر با برآورد شد. از روش نمونهگیری طبقه ایی متناسب با حجم (برحسب دانشکده) و تصادفی ساده استفادهشده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ در طیف پنج گزینه ایی لیکرت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روشهای آماری همچون محاسبه درصدها، میانگینها، انحراف معیار، آزمون t همبسته و مستقل، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان اثربخشی دورهای حضوری در حوزهی شناختی در حد نسبتاً خوب (13/1±82/3) و در ارتباط با آموزشهای مجازی در حد نسبتاً متوسط (05/1±84/2) بوده است. همینطور میزان اثربخشی دورهای حضوری در حوزهی عاطفی در حد نسبتاً خوب (13/1±64/3) و در ارتباط با آموزشهای مجازی در حد پایینتر از متوسط (05/1±84/2) بوده است و درعینحال میزان اثربخشی دورهای حضوری در حوزهی توانشی (مهارتهای اجتماعی-ارتباطی) در حد خوب (09/1±80/3) و در ارتباط با آموزشهای مجازی در حد پایینتر از متوسط (12/1±71/2) بوده است. در هر سه حوزه مهارتهای شناختی ، عاطفی و توانشی، تفاوت معنیداری در سطح 05/0 بین دو رویکرد آموزشی مشاهده شد. میزان فعالیتهای درسی دانشجویان در طول آموزشهای مجازی در مقایسه با آموزشهای حضوری نسبتاً کمتر بوده است. نهایتاً اینکه میزان رضایت دانشجویان از کلاسهای مجازی کمتر از حد متوسط بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کووید-19، آموزشهای مجازی، آموزشهای حضوری، یادگیری، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
University Students’ Perception about the Rate of Learning through Virtual Education during the COVID-19 Pandemic and it Comparison with Face-to-Face Education
چکیده انگلیسی مقاله
According to the UNESCO’s 2020 report on the state of education in different countries of the world due to the Covid-19 pandemic, more than 195 countries have been forced to stop their educational activities at different times, which is equivalent to 91% or 1.6 billion students. This study aimed to investigate the rate of students' learning through virtual education in the Covid-19 pandemic and compare it with face-to-face education.The study method was descriptive cross-sectional and the target population of all second to fourth year students of University of Sistan and Baluchestan in the year 1400 was over 15,000 subjects. 375 students (154 boys and 222 girls) were selected as the sample population using Singh and Masuku sample size determination table. A researcher-made questionnaire in a five-choice Likert scale was used to collect data. Statistical methods such as, paired and independent t-test, analysis of variance, and Bonferroni post hoc test were used for statistical analysis of data. The software used was SPSS21. The results showed that the effectiveness of face-to-face education in the field of cognition was relatively good (3.82±1.13) and concerning virtual education was relatively moderate (2.84±1.05). Also, the effectiveness of face-to-face classes in the emotional field has been relatively good (3.64±1.13) and concerning virtual education has been lower than average (2.84±1.05), and at the same time the effectiveness of face-to-face classes in the field of competence (social-communication skills) has been good (3.80±1.09) and in communication with e-learning has been below average (2.71±1.12). In all three domains of cognitive, emotional, social skills, a significant difference was observed at the level of P≤01 between the two educational approaches. The amount of students' academic activities during virtual education was relatively less compared to face-to-face education. Due to the unwanted experience of the Covid-19 pandemic, it seems that educational centers at all levels, especially higher education, should design and implement coherent and rapid measures and programs to familiarize students with information technology related to virtual education to make such a course effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کووید-19, آموزشهای مجازی, آموزشهای حضوری, یادگیری, دانشجویان
نویسندگان مقاله
ولی مهدی نژاد |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6494_60d5f96da8d037550a3f53584943da4b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات