این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱۱، صفحات ۳-۳

عنوان فارسی شناسایی برخی منابع ناهمگونی ارزش زمان سفر کاربران محدوده کنترل آلودگی هوای تهران
چکیده فارسی مقاله قیمت‌گذاری از مهم‌ترین و موثر‌ترین سیاست‌ها برای مدیریت و کنترل ازدحام ترافیک در مناطق مختلف شهری است. از عوامل مهم تعیین قیمت برای هر محدوده، ارزش زمان سفر کاربران است که به طور قابل توجهی با متغیرهای اقتصادی- اجتماعی در ارتباط است. برای ارزیابی ارزش زمان سفر، می‌توان از نسبت نرخ نهایی جانشینی هزینه و زمان در تابع مطلوبیت هر گزینه در مدل‌سازی انتخاب گسسته استفاده کرد. برای محاسبه ارزش زمان سفر، شناسایی عوامل موثر بر آن و میزان تاثیر هر یک بر ارزش زمان سفر کاربران از نتایج پرسشگری اجرا شده در آذر ماه سال 97 که به منظور ارزیابی کارایی و تحلیل حساسیت نرخ عوارض در قیمت‌گذاری محدوده کنترل آلودگی هوای تهران (زوج یا فرد)، با ابعاد 1004 پرسشنامه و با رویکرد ترجیحات بیان شده استفاده می‌شود. برای برآورد ارزش زمان سفر و شناسایی منابع ناهمگونی از مدل لوجیت ترکیبی استفاده می‌شود. نتایج حاکی از آن است که میانگین ارزش زمان سفر کاربرانی که با خودروی شخصی در محدوده کنترل آلودگی هوای تهران تردد دارند و تمایل به تغییر سفر خود ندارند، برابر 5788 ریال (نرخ سال 1397) به ازای ساعت است. با تجزیه ضریب هزینه، عوامل دفعات ورود به طرح، تعداد خودروی خانوار و داشتن تحصیلات دانشگاهی به عنوان منابع ناهمگونی ارزش زمان سفر کاربران محدوده کنترل آلودگی هوای تهران شناسایی شدند. نتایج این پژوهش می‌تواند در فرآیند مدل‌سازی تقاضا گنجانده شده و منجر به برنامه‌ریزی بهتر برای تسهیل سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها برای سرمایه‌گذاری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش زمان سفر، قیمت‌گذاری، لوجیت ترکیبی، تجزیه ضرایب تصادفی، ناهمگونی،

عنوان انگلیسی Identification of some sources of heterogeneity in value of travel time of Tehran LEZ users
چکیده انگلیسی مقاله Value of travel time (VOTT) plays a key role in the choices of travelers. Empirical studies have shown significant differences in VOTT estimates, which researchers attribute that to several factors, including demographic, alternatives, trip, and regional economic characteristics. One of the policies reducing use of private car is congestion pricing of the low emission zone (LEZ). This study aims to estimate VOTT and analyze its heterogeneity among users of Tehran LEZ. We use stated preference (SP) data to calibrate mixed logit models, based on which, travelers' value of time is evaluated. The mean value of travel time is calculated 5788 Rials per hour. Results of mixed logit model indicate cost coefficient with triangle distribution (mean -0.00036) and travel time coefficient with normal distribution (mean -0.20838). To investigate the source of VOTT heterogeneity, random coefficients analysis is used for the interaction between coefficients of time and cost and other variables revealing that only cost as a factor with three variables: number of entrance to LEZ, number of household cars, and high education are significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزش زمان سفر, قیمت‌گذاری, لوجیت ترکیبی, تجزیه ضرایب تصادفی, ناهمگونی

نویسندگان مقاله امیررضا ممدوحی |
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

سوگل کنعانی ممان |
مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی/ حمل و نقل، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_4872_b75552c23a210bd33b6edfc1e4805440.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات