این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۹، صفحات ۱۰-۱۰

عنوان فارسی مدل عامل-مبنای سوخت‌گیری وسایل نقلیه‌ی شخصی با رویکرد مدیریت تقاضا و مقایسه‌ی نتایج آن با رجحان بیان‌شده‌ی کاربران: مطالعه‌ی موردی کلان‌شهر تهران
چکیده فارسی مقاله تقاضای روز افزون استفاده از خودروی شخصی در ترکیب با رشد نامتوازن و متراکم کاربری‌ها در شمال کلان‌شهر تهران سبب گشته تا جایگاه‌های عرضه‌ی سوخت (پمپ‌بنزین‌ها) همواره با صف تقاضا روبرو باشند. از طرفی قیمت گزاف زمین در این مناطق احداث جایگاه جدید را مقرون‌به‌صرفه نمی‌سازد. در این مقاله، داده کاربران پمپ‌بنزین‌های شمال شهر تهران با روش رجحان بیان‌شده جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار تحلیل آماری SPSS تحلیل گردید و از نتایج آن جهت تعریف خصوصیات عامل‌ها و قوانین تعاملی در نرم‌افزار مدلسازی عامل-مبنای NetLogo استفاده شده است. در این شرایط، وجود یک خط عبور سریع (با پنج سناریوی مختلف قیمت‌گذاری) در کنار یک خط معمولی شبیه‌سازی شد. نتایج نشان داد که اگرچه با اتکا به روش آماری مبتنی بر رجحان بیان‌شده‌ تعدیل طول صف شلوغ متناسب با افزایش قیمت (سناریوهای 4 و 5) با استقبال بیشتری همراه است اما مدل عامل-مبنا نشان می‌دهد که محبوبیت سناریوهای ارزان‌قیمت (سناریوهای 1 و 2) یعنی تعدیل طول صف شلوغ متناسب با کاهش تدریجی قیمت براساس رفتار تعاملی افراد بیشتر موردتوجه کاربران است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که پاسخ‌های روش رجحان بیان‌شده در مواردی که رفتارهای تعاملی متوجه کاربران است نمی‌تواند مورداطمینان باشد. همچنین باتوجه به عدم توازن عرضه و تقاضای ناشی از بافت منطقه از قبیل در دسترس بودن زمین بدون کاربری مشخص و ملاحظه قیمت اراضی، ایجاد یک خط عبور-سریع قیمت‌گذاری شده راهکاری موثر در تعدیل طول صف و کاهش زمان انتظار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت تقاضا، مدلسازی عامل-مبنا، صف سوخت‌گیری، رجحان بیان‌شده، قیمت اراضی،

عنوان انگلیسی Agent-Base Modeling of Refueling Vehicles based on Demand Management Approach and Comparing its Result with the Stated Preferences Method in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The increasing demand for private cars and the unbalanced and dense growth of land-uses in the north of Tehran metropolis have caused fuel supply stations (gas stations) to always face the demand queue. On the other hand, the exorbitant price of land in these areas does not make the construction of a new location cost-effective. Demand management policies such as increasing the cost of using the facility are the possible solution to solve such problems. In this paper, the gas station users' data in the north of Tehran were collected using the stated preference method and analyzed using SPSS statistical analysis software to define the agent features and build agent-based modeling. The survey results were used to define the characteristics of factors and interactive rules in NetLogo simulation software. Then, the existence of a fast-passing line (with five different pricing scenarios) was simulated compared to the normal condition. The results showed that although the price increase scenarios (scenarios 4 and 5) are more welcome by relying on the statistically-based stated preference method, the agent-based simulation shows the popularity of cheap scenarios (scenarios 1 and 2) based on the interactive behavior of people are more valid. This indicates that the stated preference method's responses cannot be reassured in cases where interactive behaviors exist. Also, due to the imbalance of supply and demand due to the region's context, creating a tolled high-speed passing line is an effective solution to adjust the queue length and reduce waiting time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت تقاضا, مدلسازی عامل-مبنا, صف سوخت‌گیری, رجحان بیان‌شده, قیمت اراضی

نویسندگان مقاله محمد رمضانی |
گروه مهندسی عمران - برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

حمید میرزاحسین |
عضو هیأت علمی/ گروه عمران- برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

امیرعباس رصافی |
عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه بین المللی امام خمینی


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_4749_313c496871e84d0a04850ab6eb5f2f40.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات