این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۶، صفحات ۲۴۱۵-۲۴۴۰
عنوان فارسی
تأثیر آتش در رفتار اعضاء فشاری فولادی کوتاه معیوب و ارزیابی آنها پس از مقاومسازی
چکیده فارسی مقاله
فولاد به دلیل استحکام بالا و سرعت در اجرا یکی از پرمصرفترین مصالح در سازهها میباشد. از مهمترین معایب و ضعفهای فولاد، آسیب ناشی از خوردگی و مقاومت کم در آتشسوزیها میباشد. وقتی دمای فولاد از حدی بالاتر برود، مقاومت آن به طور چشمگیری کاهش مییابد؛ بنابراین، در این مقاله به بررسی عملکرد اعضاء فولادی فشاری قوطی شکل دارای حفره و در دماهای مختلف پرداخته شده است. بدین ترتیب که عیب نمونهها به صورت حفره و سوراخ در نظر گرفته شده و اعضاء فشاری با جانماییهای مختلف سوراخ در 6 حالت و اعمال حرارت در 5 حالت مختلف 20، 100، 250، 500 و 700 مورد بررسی قرار گرفته و نمودارهای بار-جابجایی هر یک از نمونهها تحت بارگذاری محوری ارائه شده است. در ادامه جهت بهبود رفتار این اعضاء آسیب دیده از دو عامل مذکور، محل سوراخ با استفاده از ورق فولادی تقویت و مقاومسازی شده و در دو حالت دمایی 20 و 700 درجه سانتیگراد بارگذاری محوری شده است. نتایج نشان میدهد که: با افزایش دما ظرفیت باربری اعضاء تقویت نشده، کاهش یافته و این میزان کاهش برای نمونههای بدون سوراخ تا حدود 15 درصد و برای نمونههای دارای سوراخ بسته به نوع سوراخ تا حدود 35 درصد رسیده است. همچنین در ستونهای فولادی تقویت شده به وسیله ورقهای فولادی، ظرفیت باربری در حدود 5 الی 15 درصد (بسته به نوع سوراخ) افزایش داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عضو فشاری فولادی، سوراخ، آتش، ظرفیت باربری، مقاومسازی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Fire on the Behavior of Perforated Short Steel Compression Members and Evaluation after Retrofitting
چکیده انگلیسی مقاله
Steel is one of the most widely used materials in structures due to its high strength and speed of execution. One of the most important disadvantages of steel is corrosion damage and low fire resistance. When the temperature of the steel exceeds a certain value, its strength decreases to a great extent; therefore, in this paper, the performance of steel specimens with corrosion and at different temperatures has been investigated. Thus, the corrosion weakness is considered as perforation and specimens with different positions of the perforation in 6 states and the application of heat in 5 different states 20, 100, 250, 500, and 700 are examined and the load-displacement diagrams of each column under axial loading are presented. Then, in order to improve the behavior of the damaged specimens by the two mentioned factors, the perforation location has been reinforced and reinforced using a steel sheet and axial loading was done in two-temperature states of 20 and 700 ° C. The results show that: with increasing temperature, the bearing capacity of specimens has decreased and this reduction has reached up to about 15% for control specimens and up to about 35% for perforated specimens, according to the type of perforation. Also, in steel members retrofitted with steel sheets, the bearing capacity has increased by about 5 to 15 percent (depending on the perforation).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عضو فشاری فولادی, سوراخ, آتش, ظرفیت باربری, مقاومسازی
نویسندگان مقاله
حامد مخدومی |
دانشجو دکتری گروه مهندسی عمران، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سیرجان، ایران
رضا رهگذر |
استاد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
محسن محمدی زاده |
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.
امیر ساعدی داریان |
استادیار، دانشکده عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کامبیز نرماشیری |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4631_7d3621657b5211d06b777151830e1ee6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات