این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۳، صفحات ۹۵۹-۹۸۰
عنوان فارسی
تاثیر انتخاب ضرایب زلزله در عملکرد لرزهای اسکلههای وزنی بلوکی
چکیده فارسی مقاله
اسکلههای وزنی بلوکی در شرایطی که بستر دریا ظرفیت باربری مناسبی داشته باشد جزو اصلیترین گزینه مطرح میباشند. امروزه، طراحی اسکلهها بر اساس عملکرد لرزهای بوده و روش شبه استاتیکی رایجترین روش طراحی آنها به شمار میآید. در این روش، نیروی ناشی از زلزله به صورت حاصل ضرب ضریب شتاب معادل زلزله در جرم موثر سازه در نظر گرفته میشود. انتخاب مقدار این ضریب، متشکل از مولفههای افقی (kh ) و قائم ( kv) از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. لذا در این مقاله به بررسی تاثیر انتخاب ضریب شتاب معادل زلزله در عملکرد لرزهای اسکله گوژپشتی بندر پتروشیمی پارس به عنوان مطالعه موردی پرداخته شده است. در این راستا، توصیهها و روابط منعکس شده در ویرایش قدیم (OCDI, 2002 )و جدید (OCDI, 2009 )آییننامه کارهای دریایی ژاپن نسبت به سایر مراجع به ویژه در طراحی لرزهای اسکلهها جامع و کاملتر میباشند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بر اساس ویرایش قدیم آییننامه کارهای دریایی ژاپن به ازای هر تاریخچه زمانی شتاب حاصل از مطالعات لرزهخیزی در منطقه مورد نظر، مستقل از ویژگیهای زلزلهها نظیر محتوی فرکانسی، مقدار ضریب ، یک مقدار واحد بوده در حالی که بر اساس رویکرد ویرایش جدید این آییننامه با توجه به ویژگیهای زلزلههای طرح، مقادیر متفاوت و واقع بینانهتری حاصل شده است. همچنین در این مطالعه با بهره از نرم افزار FLAC2D، روابط ارائه شده ویرایش جدید آییننامه ژاپن برای تعیین ضریب مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسکلههای وزنی، طراحی عملکرد لرزهای، آییننامه کارهای دریایی ژاپن، ضریب شتاب افقی زلزله،
عنوان انگلیسی
The Effect of Selecting Earthquake Coefficients on The Seismic Performance of Block Gravity Quay Walls
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the effect of selecting the earthquake equivalent acceleration coefficient on the seismic performance of the broken-back quay wall of Pars Petrochemical Port has been studied as a case study. In this regard, the recommendations and relationships presented in the old and new editions of the Japanese Maritime Codes (OCDI, 2002, 2009) are more comprehensive and complete than other codes, especially in the seismic design of quay wall structures. The results illustrated that the proposed relationships of horizontal earthquake acceleration coefficient (kh) based on the new version of the Japanese maritime code are more suitable and help predict the seismic performance of this type of quay walls more accurately and their realistic design. Moreover, based on acceleration time-histories resulting from seismic hazard studies at the site, using FLAC2D software, the values of horizontal displacement of the quay wall have been investigated, and based on that, earthquake coefficient values have been predicted for each relevant time-history.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اسکلههای وزنی, طراحی عملکرد لرزهای, آییننامه کارهای دریایی ژاپن, ضریب شتاب افقی زلزله
نویسندگان مقاله
حمید علی الهی |
گروه مهندسی عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
اکبر خلیلی |
گروه مهندسی عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4372_d2608c0beb95a198c17484df712480b4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات