این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۴
عنوان فارسی
اثر درجه حرارت و تعداد سیکلهای گرم شدن- خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود I، مود II و مود ترکیبی (Ӏ-II) بتن
چکیده فارسی مقاله
بتن همواره در برابر تغییرات محیطی همچون تغییرات دمایی فصلها، تغییرات دمایی شب و روز و آتش سوزی قرار دارد. این شرایط بر روی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و گسترش ترکها و چقرمگی شکست بتن اثر میگذارد. در این پژوهش اثر درجه حرارت و تعداد سیکلهای گرم شدن – خنک شدن روی چقرمگی مود ترکیبی (I-II) بتن مورد بررسی قرار گرفته شده و آزمایشها در دو سری انجام گرفته است. در سری اول آزمایشها، اثر درجه حرارت در یک سیکل گرم شدن- خنک شدن روی چقرمگی شکست تحلیل شد. در مرحله گرمایش، نمونهها تا دمای 60، 150، 200، 300، 500، و 700 درجه سانتیگراد گرم و سپس در محیط خنک میشوند. یک سری آزمایش هم روی نمونههایی که سیکل گرم شدن- خنک شدن را تحمل نکردهاند در دمای 25 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج این سری آزمایشها نشان داد که بیشترین و کمترین میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی به ترتیب در دمای 150 و 700 درجه سانتیگراد میباشد. در سری دوم آزمایشها اثر تعداد سیکلهای گرم شدن – خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود ترکیبی بتن در دمای 150 درجه و تحت زاویه انحراف 45 درجه بررسی شد نتایج سری دوم آزمایشها نشان داد که در سیکل اول، چقرمگی شکست افزایش و با افزایش تعداد سیکلهای گرم شدن – خنک شدن میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی کاهش مییابد. همچنین اثر زاویه بارگذاری نسبت به امتداد ترک در زوایای صفر، 15، 8/28، 45، 60، 75 و 90 درجه بر روی چقرمگی شکست بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که در بتن با افزایش زاویه انحراف ترک، مقدار موثر چقرمگی شکست مود ترکیبی (I-II) افزایش مییابد و با افزایش زاویه انحراف ترک، چقرمگی شکست مود II تا زاویه 45 افزایش و بعد از آن کاهش مییابد در ضمن با افزایش زاویه انحراف ترک تغییر مود شکستگی از مود I در زاویه انحراف صفر درجه به مود ترکیبی (کشش - برش) برای زاویه انحراف کمتر از28/8 درجه اتفاق میافتد. برای زاویه انحراف ترک بیش از 28/8 درجه مود شکست از مود ترکیبی کشش- برش به مود ترکیبی فشار-برش تغییر میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
چقرمگی شکست، سیکل گرم شدن – خنک شدن، مود ترکیبی، بتن، زاویه انحراف ترک،
عنوان انگلیسی
Effect of Temperature and Number of Heating–Cooling Cycles on the Mode I, Mode II and the Mixed-Mode I-II Fracture Toughness of concrete
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, the effects of temperature and number of heating-cooling cycles on mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of concrete were investigated through two series of tests. In the first series of tests, the effect of temperature was studied in a heating-cooling cycle at ambient temperature (25 °C) and 60, 150, 200, 300, 500, and 700 °C. The highest and lowest mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness were, respectively, observed at 150 and 700°C. In the second series of tests, the effect of the number of heating-cooling cycles was investigated on mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of concrete specimens at 150°C and a crack inclination angle of 45°. According to the results, mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness increased in the first cycle and decreased with increasing the number of heating-cooling cycles. As the crack inclination increased, the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of the concrete specimens increased. The mode II fracture toughness increased up to a crack inclination angle of 45° and then decreased. Moreover, with increasing the crack inclination angle, the mode I fracture at the inclination angle of 0° was changed into the mixed-mode (tension–shear) fracture at inclination angles smaller than 28.8°. The mixed-mode tension–shear fracture was changed into the mixed-mode compressive–shear fracture at crack inclination angles larger than 28.8°.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
چقرمگی شکست, سیکل گرم شدن – خنک شدن, مود ترکیبی, بتن, زاویه انحراف ترک
نویسندگان مقاله
شیما لطیفی |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
مهدی حسینی |
گروه مهندسی معدن، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
مهدی مهدی خانی |
گروه مهندسی عمران، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4413_bd5b365cc177ceb7596a1ef38434bcc1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات