این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۴

عنوان فارسی اثر درجه حرارت و تعداد سیکلهای گرم شدن- خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود I، مود II و مود ترکیبی (Ӏ-II) بتن
چکیده فارسی مقاله بتن همواره در برابر تغییرات محیطی همچون تغییرات دمایی فصل‌ها، تغییرات دمایی شب و روز و آتش سوزی قرار دارد. این شرایط بر روی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و گسترش ترک‌ها و چقرمگی شکست بتن اثر می‌گذارد. در این پژوهش اثر درجه حرارت و تعداد سیکل‌های گرم شدن – خنک شدن روی چقرمگی مود ترکیبی (I-II) بتن مورد بررسی قرار گرفته شده و آزمایش­ها در دو سری انجام گرفته است. در سری اول آزمایش­ها، اثر درجه حرارت در یک سیکل گرم شدن- خنک شدن روی چقرمگی شکست تحلیل شد. در مرحله گرمایش، نمونه‌ها تا دمای 60، 150، 200، 300، 500، و 700 درجه سانتی‌گراد گرم و سپس در محیط خنک می‌شوند. یک سری آزمایش هم روی نمونه‌هایی که سیکل گرم شدن- خنک شدن را تحمل نکرده‌اند در دمای 25 درجه سانتی‌گراد انجام شد. نتایج این سری آزمایش‌ها نشان داد که بیشترین و کمترین میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی به ترتیب در دمای 150 و 700 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در سری دوم آزمایش‌ها اثر تعداد سیکل‌های گرم شدن – خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود ترکیبی بتن در دمای 150 درجه و تحت زاویه انحراف 45 درجه بررسی شد نتایج سری دوم آزمایش‌ها نشان داد که در سیکل اول، چقرمگی شکست افزایش و با افزایش تعداد سیکل‌های گرم شدن – خنک شدن میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی کاهش می‌یابد. همچنین اثر زاویه بارگذاری نسبت به امتداد ترک در زوایای صفر، 15، 8/28، 45، 60، 75 و 90 درجه بر روی چقرمگی شکست بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که در بتن با افزایش زاویه انحراف ترک، مقدار موثر چقرمگی شکست مود ترکیبی (I-II) افزایش می‌یابد و با افزایش زاویه انحراف ترک، چقرمگی شکست مود II تا زاویه 45 افزایش و بعد از آن کاهش می‌یابد در ضمن با افزایش زاویه انحراف ترک تغییر مود شکستگی از مود I در زاویه انحراف صفر درجه به مود ترکیبی (کشش - برش) برای زاویه انحراف کمتر از28/8 درجه اتفاق می‌افتد. برای زاویه انحراف ترک بیش از 28/8 درجه مود شکست از مود ترکیبی کشش- برش به مود ترکیبی فشار-برش تغییر می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چقرمگی شکست، سیکل گرم شدن – خنک شدن، مود ترکیبی، بتن، زاویه انحراف ترک،

عنوان انگلیسی Effect of Temperature and Number of Heating–Cooling Cycles on the Mode I, Mode II and the Mixed-Mode I-II Fracture Toughness of concrete
چکیده انگلیسی مقاله In this research, the effects of temperature and number of heating-cooling cycles on mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of concrete were investigated through two series of tests. In the first series of tests, the effect of temperature was studied in a heating-cooling cycle at ambient temperature (25 °C) and 60, 150, 200, 300, 500, and 700 °C. The highest and lowest mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness were, respectively, observed at 150 and 700°C. In the second series of tests, the effect of the number of heating-cooling cycles was investigated on mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of concrete specimens at 150°C and a crack inclination angle of 45°. According to the results, mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness increased in the first cycle and decreased with increasing the number of heating-cooling cycles. As the crack inclination increased, the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of the concrete specimens increased. The mode II fracture toughness increased up to a crack inclination angle of 45° and then decreased. Moreover, with increasing the crack inclination angle, the mode I fracture at the inclination angle of 0° was changed into the mixed-mode (tension–shear) fracture at inclination angles smaller than 28.8°. The mixed-mode tension–shear fracture was changed into the mixed-mode compressive–shear fracture at crack inclination angles larger than 28.8°.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چقرمگی شکست, سیکل گرم شدن – خنک شدن, مود ترکیبی, بتن, زاویه انحراف ترک

نویسندگان مقاله شیما لطیفی |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

مهدی حسینی |
گروه مهندسی معدن، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

مهدی مهدی خانی |
گروه مهندسی عمران، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_4413_bd5b365cc177ceb7596a1ef38434bcc1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات