این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۱۲، صفحات ۵۱۵۵-۵۱۷۴
عنوان فارسی
مطالعه عددی تأثیر دیوار دیافراگمی در کاهش نشستهای ناشی از تونلسازی مکانیزه
چکیده فارسی مقاله
جابهجاییهای ناشی از حفاری تونل در سطح و عمق زمین در صورت عدم کنترل میتواند برای سازههای سطحی و زیرساختهای شهری خطرآفرین باشد. از این رو، در هنگام تونلسازی در محیط شهری از روشهای متنوعی برای کاهش نشستها استفاده میشود. یکی از این روشها، استفاده از دیوار دیافراگمی است. در این مطالعه تأثیر استفاده از دیوار دیافراگمی در کاهش جابهجاییهای ناشی از حفاری تونل متروی مادرید با حضور لایه ضخیم خاک دستی بررسی گردیده است. برای این منظور حفاری مکانیزه تونل متروی مادرید به صورت گام به گام و سه بعدی در نرمافزار المان محدود آباکوس مدلسازی گردیده است. در این مدلسازیها مولفههای مختلف TBM یعنی فشار اعمالی به جبهه کار، تزریق دوغاب در پشت سگمنتها، اضافه حفاری ناشی از اختلاف قطر کله حفار و سپر در نظر گرفته شده است. دیوار دیافراگمی نیز به صورت سه بعدی مدلسازی گردیده است. پارامترهای متغیر این مطالعه مدول الاستیسته دیوار، طول دیوار، زبری بین دیوار و خاک، فاصله دیوار از محور تونل و دانسیته دیوار است. نتایج مطالعه نشان میدهد در بین پارامترهای مختلف تأثیرگذار، مدول الاستیسیته دیوار و فاصله آن از محور تونل بیشترین تأثیر را در کنترل نشستهای قائم و جابهجاییهای افقی ناشی از حفاری تونل داشته است. همچنین دیوار با فاصله0/7D از محور تونل و طول نفوذ 0/5D یا C+1D میتواند دیوار دیافراگمی بهینه در این پروژه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تونلسازی مکانیزه، دیوار دیافراگمی، نشست، ماشین حفار تونل، مدلسازی عددی،
عنوان انگلیسی
Numerical Study of using Diaphragm Wall to Mitigate Mechanized Tunneling Induced Settlements
چکیده انگلیسی مقاله
Tunneling-induced displacements could be dangerous for surface structures and urban infrastructure, if not controlled. Accordingly, different techniques are carried out to mitigate tunneling-induced displacements. In this regard, using a diaphragm wall is a practical technique. In this study, the effect of using a diaphragm wall for mitigating the Madrid metro tunneling-induced displacements was investigated. Despite mechanized tunneling of the Madrid metro extension, there is considerable settlement due to a thick layer of made soil ground. In this regard, TBM-EPB tunneling of the Madrid metro tunnel has been modeled step by step and three-dimensional in the finite element code of ABAQUS. The main construction aspects of a TBM are modeled, such as the face pressure, the injection of grout behind the segments, the overcut produced by the gap between the diameters of the cutter-head and the shield. The diaphragm wall is also modeled three-dimensional. For the parametric study, the elastic modulus of the wall, length of the wall, friction between the wall and soil, the distance of the wall from the tunnel axis and density of the wall are assumed to be variable. The results show the elastic modulus of the wall and the distance of the wall from the tunnel axis are the most effective parameters in mitigating the tunneling induced surface settlements and horizontal displacements. In the distance of 0.7D between the wall and tunnel axis, a wall of 0.5D or C+1D length could be the optimum option to mitigate the settlements.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تونلسازی مکانیزه, دیوار دیافراگمی, نشست, ماشین حفار تونل, مدلسازی عددی
نویسندگان مقاله
مجتبی شیرزه حق |
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
محمد علیائی |
گروه مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4254_252bf149d9ceadf34f1b9f8e76a5677e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات