این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۱۲، صفحات ۵۴۰۷-۵۴۴۰
عنوان فارسی
تحلیل احتمالاتی عملکرد سازههای قاب خمشی فولادی تحت ضربهی وسایل نقلیه
چکیده فارسی مقاله
در چند دههی اخیر، با گسترش حوادث غیرطبیعی مانند آتشسوزی، انفجار و برخورد وسایل نقلیه، مطالعهی رفتار سازهها تحت اثر بارگذاریهای نامتعارف مورد توجه پژوهشگران و مهندسین سازه قرار گرفته است. در میان سناریوهای مختلف بارهای ضربهای، برخورد تصادفی یا عمدی وسایل نقلیهی سبک و سنگین به ستون خارجی ساختمانهای فولادی به عنوان یک موضوع تحقیقی و کاربردی حائز اهمیت میباشد. از آنجا که بارهای ضربهای ناشی از برخورد وسایل نقلیه به ساختمانها در طراحی لحاظ نمیشوند، شایسته است اثر این بارها، بر عملکرد غیرخطی سازهها مورد مطالعه قرار گیرد. در این تحقیق، سازههای قاب خمشی فولادی 2، 5، 8 و 12 طبقه با شکلپذیری متوسط برای بارهای ثقلی و لرزهای طراحی شده و سپس تحلیلهای دینامیکی غیرخطی تحت بارهای ضربهای ناشی از برخورد وسیلهی نقلیهی سبک و سنگین به ستون گوشهی محور کناری توسط نرمافزار OpenSees انجام و منحنیهای شکنندگی برای سطوح مختلف خسارت ارائه شده است. در نهایت پاسخهای سازههای مورد مطالعه تحت اثر ضربهی برخورد با سرعتهای مختلف تا رخداد ناپایداری دینامیکی بررسی و مقایسه شدهاند. نتایج نشان داد که ضربهی ناشی از برخورد وسیلهی نقلیهی سبک با سرعتهای 80، 100، 140 و 130 کیلومتر بر ساعت و ضربهی ناشی از برخورد وسیلهی نقلیهی سنگین با سرعتهای 50، 60، 80 و 70 کیلومتر بر ساعت، به ترتیب باعث رخداد ناپایداری دینامیکی در قابهای 2، 5، 8 و 12 طبقهی مورد نظر شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ضربهی وسیلهی نقلیه، قاب خمشی فولادی، تحلیل دینامیکی غیرخطی، منحنی شکنندگی، ناپایداری دینامیکی،
عنوان انگلیسی
The Probabilistic Analysis of Steel Moment-Resisting Frame Structures Performance under Vehicles Impact
چکیده انگلیسی مقاله
Over the recent decades, with spreading unusual events such as fire, blast, and vehicles collision, studying the behavior of structures subjected to abnormal loadings has been attracted the attention of researchers and structural engineers. Among the various scenarios of impact loads, the collision of light and heavy vehicles to the external column of steel buildings accidentally and or intentionally is important as a research and an applied topic. The impact loads caused by vehicle collisions to the column of buildings are usually not considered in the design, so it's necessary that the effect of these loads should be studied on the nonlinear performance of structures. In this study, the steel moment-resisting frame structures 2, 5, 8 and 12-story with intermediate ductility are designed for gravity and seismic loads and then nonlinear dynamic analyses are conducted under the impact induced by Light and heavy vehicles collision to corner column of side axis by OpenSees software and fragility curves are proposed based on the different damage levels. Finally, structural responses of studied frames are investigated and compared due to the collision impact with different velocities until the occurrence of dynamic instability. The results showed that the impact induced by light vehicle collision at velocities 80, 100, 140 and 130 km/h and impact induced by the heavy vehicle at velocities 50, 60, 80 and 70 km/h has been caused dynamic instability in the desired frames 2, 5, 8 and 12-story, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ضربهی وسیلهی نقلیه, قاب خمشی فولادی, تحلیل دینامیکی غیرخطی, منحنی شکنندگی, ناپایداری دینامیکی
نویسندگان مقاله
عباسعلی صادقی |
گروه مهندسی عمران، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
حمید کاظمی |
گروه مهندسی عمران، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
میثم صمدی |
گروه مهندسی عمران، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4220_97dba762b70e9ec1daaaf098399e464f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات