این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۱۲، صفحات ۵۴۵۷-۵۴۸۲
عنوان فارسی
ارزیابی لرزهای سه نسل از پلهای شهر اصفهان با استفاده از منحنیهای شکنندگی
چکیده فارسی مقاله
پلهای بزرگراهی بخش عمدهای از شبکه حمل و نقل را به خود اختصاص داده و بخش قابل توجهی از اقتصاد ملی یک کشور را تشکیل میدهند. علی رغم وجود مطالعات متعدد در خصوص بررسی لرزهای و شکنندگی آنها، تحقیقات بسیار اندکی به صورت جامع به همه ابعاد آنها پرداختهاند. در این راستا، هدف این مطالعه در نظر گرفتن جزئیات منحصر به فرد دوره طراحی این پلها در شهر اصفهان میباشد. بدین منظور پلهای 50 سال گذشته شهر اصفهان از طریق منحنیهای شکنندگی مورد بررسی قرار گرفت. در نظر گرفتن عدم قطعیتها و تحولات در بارگذاری از مهمترین بررسیهای صورت گرفته از طریق روش تحلیل غیرخطی تاریخچه زمانی در این پژوهش میباشد. زلزلههای 1971 سان فرناندو و 1989 لوماپریتا تحولات اساسی در فلسفه طراحی پلها ایجاد نمودند. بنابراین بررسی سه پل مورد مطالعه که در سه دوره قبل از زلزله سان فرناندو، بعد از آن و بعد از زلزله لوماپریتا طراحی و ساخته شدهاند صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در آیین نامههای مختلف لرزهای، احتمال خرابی پلها در دورههای مختلف، تحت تاثیر شدتهای مختلف زلزله محتمل است. همچنین بر اساس نتایج این پژوهش، شکست ستون به عنوان تنها معیار گسیختگی پل نمیباشد و مشارکت مؤلفههای مختلف یک پل در ارزیابی لرزهای احتمالاتی آن پل منجر به شکنندگی بیشتر خواهد شد. بنابراین به منظور ارزیابی لرزهای احتمالاتی صحیح، علاوه بر ستون، مشارکت تمام اعضای پل باید لحاظ گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پل بزرگراه، زمین لرزه، منحنی شکنندگی، ارزیابی لرزهای، اصفهان،
عنوان انگلیسی
Seismic Assessment of Three Generations of Isfahan Bridges Using Fragility Curves
چکیده انگلیسی مقاله
Highway Bridges are a major part of the transportation network and an important part of a country's national economy. Despite numerous studies on their seismicity and fragility, very little research has comprehensively addressed all of their dimensions. In this regard, the purpose of this study is to consider the unique details of the design period of these bridges in Isfahan City. To do so, the bridges of the last 50 years in Isfahan were examined through fragility curves. Considering uncertainties and changes in loading in this study is one of the most important surveys conducted through the non-linear history-time analysis method. The 1971 San Fernando and 1989 Loma Prieta earthquakes revolutionized the philosophy of bridge design. Therefore, the study of the three bridges that were designed and built in the three periods before the San Fernando earthquake, after that and after the Loma Prieta earthquake has been done. The results of this study showed that due to the significant improvements in different seismic codes, the possibility of damage to bridges at different times, under the influence of different earthquake intensities is likely. Also, according to the results of this study, column failure is not the sole criterion of bridge failure and the involvement of different components of a bridge in the probabilistic seismic evaluation of that bridge will lead to greater fragility. Therefore, in order to evaluate the probabilistic seismicity properly, in addition to the column, the involvement of all bridge members must be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پل بزرگراه, زمین لرزه, منحنی شکنندگی, ارزیابی لرزهای, اصفهان
نویسندگان مقاله
سعید پورابراهیم آبادی |
دانشگاه آزاد خمینی شهر، دانشکده مکانیک و عمران
سید بهزاد طلایی طبا |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4243_984c88cbfddf14ded2098e99bfd19127.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات