این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۱۱، صفحات ۴۸۰۹-۴۸۳۰
عنوان فارسی
بررسی عملکرد سیستمهای قاب با ستون پیوند شده (LCF) طراحی شده به روش مستقیم مبتنی بر تغییرمکان
چکیده فارسی مقاله
سیستم قاب فولادی با ستون پیوند شده (LCF) یک سیستم باربر جدید است؛ که با بهرهگیری از تیرهای پیوند شکلپذیر دارای رفتار سازهای مطلوب در سطوح عملکردی مختلف میباشد. روش طراحی مستقیم براساس تغییرمکان (DDBD) یکی از روشهای توانمند طراحی سازهها براساس عملکرد است که توانایی کنترل رفتار سازه را دارد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد سیستمهای قاب با ستون پیوند شده طراحی شده به روش مستقیم مبتنی بر تغییرمکان است. برای این منظور، در مجموع 8 نمونه قاب 3، 6، 9 و 12 طبقه با پیکربندی مختلف، با روش مستقیم مبتنی بر تغییرمکان طراحی شده و سپس رفتار آنها به وسیله تحلیل استاتیکی غیرخطی (بار افزون) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که به ازای برش پایه طراحی محاسبه شده در روش DDBD، تقریباً اکثر تیرهای پیوند سازههای مورد بررسی تسلیم شدند؛ در حالی که تمام تیرهای قاب خمشی تعدیل یافته بصورت الاستیک باقی ماندند. این امر بیانگر توانایی روش DDBD در کنترل رفتار سیستمهای LCF است. نتایج بررسی اضافه مقاومت سازههای مورد بررسی نیز حاکی از این است که اضافه مقاومت سیستمهای LCF طراحی شده بر مبنای تغییرمکان، وابسته به ارتفاع، پیکربندی و ملاحظات اجرایی بوده و مقدار متوسط این ضریب 1/23 بدست آمد. همچنین در طی بررسیهای صورت گرفته، متوسط ضریب اضافه مقاومت ذاتی نمونه سازهها مقدار 0/48 محاسبه شد؛ که نشاندهنده توانایی مناسب سیستمهای LCF طراحی شده بر مبنای تغییرمکان در رسیدن به مکانیزم گسیختگی مطلوب است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستم قاب با ستون پیوند شده، طراحی مستقیم مبتنی بر تغییرمکان، معیارهای عملکردی، اضافه مقاومت، تحلیل استاتیکی غیرخطی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of Direct Displacement-based Designed Linked Column Steel Frame (LCF) Systems
چکیده انگلیسی مقاله
The linked column steel frame (LCF) system is a new load resistant system; that by using replaceable ductile links, it can provide the desired structural behavior. The optimal performance of this system can be achieved by controlling the displacements and the sequence of yielding fuses in the structure. The direct displacement-based design (DDBD) method is one of the most powerful performance-based design methods that can control the behavior of a structure. This study aims to investigate the performance of LCF systems designed by the DDBD method. For this purpose, 8 sample structures with 3, 6, 9, and 12 stories and with different configurations, were designed with the DDBD method; and then their behavior was investigated by nonlinear static analysis. The results showed that in the design base shear calculated with the DDBD method, nearly most of the links of the studied structures were yielded; while all the beams of the modified moment frame remained elastic. This result shows the ability of the DDBD method to design LCF systems with controlled behavior. The results of the overstrength review of the studied structures also indicated that the overstrength of LCF systems designed with the DDBD method depends on the height and configuration. The average value of this coefficient was evaluated as 1.23. Also, the average inherent overstrength coefficient of the structural samples was calculated as 0.48. This result indicates the ability of the LCF systems designed by the DDBD method to achieve their desired failure mechanism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیستم قاب با ستون پیوند شده, طراحی مستقیم مبتنی بر تغییرمکان, معیارهای عملکردی, اضافه مقاومت, تحلیل استاتیکی غیرخطی
نویسندگان مقاله
جواد تذرو |
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
امین محب خواه |
دانشگاه ملایر
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4077_5c32b626364d078aedb5f7d75a0fd5e9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات