این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۹، صفحات ۳۸۸۳-۳۸۹۶
عنوان فارسی
شبیهسازی عددی سرعت جریان در اطراف پایههای پل تکی و دو قلو با چیدمانهای مختلف با استفاده از مدل فلوئنت
چکیده فارسی مقاله
ساختار جریان در اطراف پایه پل بسیار پیچیده است. به دلیل شرایط خاص هندسی و سازهای برخی موارد ایجاب مینماید که پایهها به صورت دوتایی با چیدمانهای خاص کنار یکدیگر قرار گیرند که این امر منجر به پچیده تر شدن ساختار جریان اطراف پایه میشود. در این پژوهش، تغییرات سرعت جریان و انرژی جنبشی آشفته اطراف تکپایه و گروه پایههای پل دوتایی با مقطع دایره، در حالتی که پایهها به سه صورت پشت سر هم، کنار هم و زاویهدار نسبت به جهت جریان قرار گرفتهاند، با استفاده از نرمافزار فلوئنت شبیهسازی شده است. مولفههای سهبعدی سرعت، خطوط جریان و خطوط همتراز سرعت برای هر دو حالت تکپایه و دو پایه بررسی شدهاند. با مقایسه مقادیر سرعت طولی بین دادههای آزمایشگاهی و شبیهسازی شده در دو مقطع عرضی انتخابی، خطای میانگین برای مدل تکپایه برابر با 3/7 درصد و برای مدل دو پایه پشت سر هم برابر با 3/54 درصد به دست آمد. همچنین مقدار مولفه طولی سرعت در مدل دو پایه پشت سر هم، دو پایه کنار هم و مدل زاویهدار نسبت به تکپایه به ترتیب 2/34% و 9/27% کاهش و 8/87% افزایش داشته است. به طور کلی، به دلیل وقوع کمینه مقادیر سرعت و انرژی جنبشی آشفته، مناسبترین حالت قرارگیری پایهها در مسیر جریان به صورت کنار هم توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رودخانه، سرعت جریان، سیلاب، شبیهسازی عددی، فلوئنت، میدان جریان،
عنوان انگلیسی
Numerical simulation of flow velocity around single and twin bridge piers with different arrangements using the Fluent model
چکیده انگلیسی مقاله
Flow structure around the bridge pier is a very complicated phenomenon. Due to the special geometric and structural conditions in some cases, it is required that the piers be placed in pairs next to each other with special arrangements, which leads to a more complex flow structure around the piers. In this study, the variations of the flow velocity and turbulent kinetic energy around single and twin bridge piers with a circular cross-section are simulated using the Fluent model. The twin piers are placed in three configurations, including tandem, side-by-side, and at inclined with the flow direction. The three-dimensional components of flow velocity, streamlines, and velocity contours have been investigated for both single and twin piers. By comparing the longitudinal velocity between measured and simulated conditions in two selected cross-sections, the average error for the single tandem piers was 7.3% and 3.54%, respectively. Also, the longitudinal velocity in the tandem, side-by-side and inclined piers has decreased by 2.34% and 9.27% and increased by 87.8%, respectively, compared to the single pier conditions. In general, due to the minimum values of turbulent velocity and kinetic energy, the side-by-side model is recommended as the most appropriate arrangement of the piers with respect to the flow direction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رودخانه, سرعت جریان, سیلاب, شبیهسازی عددی, فلوئنت, میدان جریان
نویسندگان مقاله
زهرا بهروزی |
بخش مهندسی آب، دانشگاه شیراز
حسین حمیدی فر |
بخش مهندسی آب، دانشگاه شیراز
محمدعلی زمردیان |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4065_33d3680643a4bc7eb96b8714741b48d6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات