این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۸، صفحات ۳۱۸۷-۳۲۰۰
عنوان فارسی
کمینه کردن انتشار گاز دی اکسید کربن در برنامهریزی تعمیر و نگهداری شبکه بزرگمقیاس رویههای راه
چکیده فارسی مقاله
انتخاب استراتژی درست تعمیر و نگهداری راهها با در نظر گرفتن ترافیک، شرایط و نوع عملکرد راهها، یک موضوع مهم برای همهی بزرگراهها میباشد. امروزه، مراکز راهداری برای تعمیر و نگهداری بزرگراهها با شبکههای بزرگمقیاس روبهرو گردیدهاند. مدیریت شبکه با مقیاس بزرگ، پیچیدگیهای مخصوص به خود را دارد که یکی از راهکارها برای حل مدلهای بهینهسازی، الگوریتمهای فراابتکاری میباشد. هرچه ابعاد مسأله بزرگتر گردد، عملکرد الگوریتمهای فراابتکاری ارتقا مییابد. یکی از الگوریتمهایی که به تازگی توسعه داده شده است، الگوریتم چرخهآب میباشد که برای یافتن روشهای تعمیر و نگهداری بهینه در این مقاله استفاده گردیده است. در این مقاله، مسأله به دو روش بهینهسازی تکتابعهدفه و چندتابعهدفه حل شده است. در حل مسأله به روش تکتابعهدفه، هدف نزدیک کردن مقدار شاخص ناهمواری بینالمللی قطعات به مقدار ایدهآل و در روش چندتابعهدفه، هدف علاوه بر نزدیک کردن مقدار شاخص ناهمواری بینالمللی به سطح ایدهآل، کمینهکردن مقدار دیاکسید کربن آزاد شده نیز میباشد. در این مدل بهینهسازی، علاوه بر شرایط عملکردی معمول و محدودیتهای بودجهها، یک محدودیت مهم دیگر نیز لحاظ شده است که در آن تغییرات هزینههای کل تعمیر و نگهداری سالانه نباید از یک محدوده از پیش تعیین شده تجاوز کند. مطالعهی موردی این مقاله، یک شبکه واقعی راه شامل 79 قطعه میباشد. نتایج حاکی از آن است که الگوریتم چرخهآب، در یافتن روش تعمیر و نگهداری بهینه، عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. به عنوان نتیجه، مدل چندتابعهدفه %2/47 میزان انتشار گاز دیاکسید کربن را کاهش میدهد. همچنین واریانس مقدار کمینه و بیشینه بودجه در دورهی تحلیل کمتر از 20% میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوریتم چرخهآب، سیستم مدیریت روسازی، شبکه بزرگمقیاس، محیط زیست،
عنوان انگلیسی
Carbon Dioxide Minimization in Large-Scale Pavement Network Maintenance Planning
چکیده انگلیسی مقاله
Choosing an appropriate strategy to maintain pavements has become a significant concern. Recently, pavement agencies tackle large-scale networks, which makes the problem complicated. To prevail in this complexity, utilizing metaheuristic algorithms can be an ideal approach. By increasing the dimension of the problem, the competency of metaheuristic algorithms is by far enhanced. To this end, the water cycle algorithm is applied to solve the problem. In this investigation, two models, including single objective optimization and multi-objective optimization, are taken into consideration. In the single-objective model, the minimization of the network International Roughness Index (IRI) is considered as the objective function. In multi-objective optimization modeling, minimization of the network International Roughness Index and embodied CO2 emission are taken into account simultaneously. Furthermore, a new constraint is considered in the model, which leads to restricting the budget fluctuation in different years of the analysis period. A network, including 79 segments, is the case study of this investigation. The results reveal that the water cycle algorithm is highly qualified to solve the pavement maintenance and rehabilitation problem. According to the results, multi-objective optimization reduces the CO2 emission by 47.2% compared with single-objective modeling. Furthermore, the variation of minimum and maximum costs is less than 20% in the planning horizon.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگوریتم چرخهآب, سیستم مدیریت روسازی, شبکه بزرگمقیاس, محیط زیست
نویسندگان مقاله
حامد ناصری |
دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
الهه صفری قلعه کلی |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
سینا محمدزاده سالیانی |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
فریدون مقدس نژاد |
دانشگاه صنعتی امیر کبیر
امیر گلرو |
آدرس: تهران, خیابان حافظ, دانشگاه صنعتی امیرکبیر, دانشکده عمران و محیط زیست, اتاق 820
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_4010_af61ae408879d9f5059776b7f7a6190b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات