این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۳-۲۰

عنوان فارسی بررسی اثر مقایسه‌ای الیاف ماکرو و میکرو پلی‌پروپیلن بر کنترل یا کاهش ترک‌خوردگی‌های ناشی از جمع‌شدگی خمیری در روسازی‌های بتنی در شرایط دمایی بالا
چکیده فارسی مقاله ترک­خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری در روسازی بتنی، محلی برای ورود آب و مواد خورنده به داخل روسازی بوده و باعث کاهش دوام و در نهایت شکست دال روسازی می‌گردد. استفاده از الیاف، یکی از راه‌های کنترل و کاهش این ترک‌ها است. این پژوهش، به بررسی اثر افزودن الیاف پلیمری ماکرو در مقایسه با الیاف پلیمری میکرو بر ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری بتن، می‌پردازد. بدین منظور از یک نوع الیاف میکرو پلیپروپیلن و دو نوع الیاف ماکرو پلیپروپیلن در درصد حجمی 1.0 %در ساخت نمونه‌ها استفاده شد. آزمایش‌های مکانیکی شامل مقاومت فشاری و خمشی و آزمایش ارزیابی ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری بر اساس 1579 C ASTM در شرایط محیطی شامل رطوبت نسبی هوا 20 ،%سرعت جریان باد 30 کیلومتر بر ساعت و در دو دمای 35 و 40 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج نشان داد نمونه‌های بتن حاوی هر دو نوع الیاف ماکرو و میکرو در کنترل ترک‌خوردگی‌ها عملکرد مناسب تری نسبت به نمونه‌های شاهد داشتند. در این میان، الیاف میکرو در کنترل عرض ترک‌خوردگی در هر دو دمای آزمایش شده، عملکرد بهتری داشتند. در مقابل، الیاف ماکرو در کاهش طول ترک‌خوردگی، به ویژه در دماهای بالاتر، اثر بهتری از خود نشان دادند. استفاده از الیاف ماکرو می‌تواند تا حد قابل توجهی منجر به کاهش ابعاد و مساحت ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری در روسازی‌های بتنی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسازی بتنی، ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری، شرایط دمایی بالا، الیاف ماکرو پلی‌پروپیلن، الیاف میکرو پلی‌پروپیلن،

عنوان انگلیسی Investigation of Comparative Effect of Macro and Micro Polypropylene Fibers on Controlling or Mitigation of Plastic Shrinkage Cracking in Concrete Pavements in High-Temperature Conditions
چکیده انگلیسی مقاله Plastic shrinkage cracking in concrete pavement is a place for ingression of water and corrosive substances to the pavement, which reduces its durability and ultimately leads to failure of the pavement slab. The use of fibers is one way to control these cracks. This study investigates the effect of the addition of macro polymer fibers in comparison with micro polymer fibers on plastic shrinkage cracking in concrete pavements. For this purpose, one type of micro polypropylene fibers and two types of macro polypropylene fibers in a volume of 0.1% was used to make the samples. Mechanical tests including compressive, tensile, and flexural strengths and evaluation of plastic shrinkage cracking according to ASTM C 1579 in climate conditions including relative humidity of 20%, wind speed of 30 km/h, and temperatures of 35 and 40 Celsius degrees, were performed. The results showed that concrete samples containing both macro and microfibers had better performance in controlling cracks than control samples. Meanwhile, microfibers performed better in controlling crack width at both temperature conditions. In contrast, macro fibers showed a better effect in reducing the length of cracking, especially at higher temperatures. The use of macro fibers can significantly reduce the length and area of plastic shrinkage cracking in concrete pavements.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روسازی بتنی, ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری, شرایط دمایی بالا, الیاف ماکرو پلی‌پروپیلن, الیاف میکرو پلی‌پروپیلن

نویسندگان مقاله سید جواد وزیری کنگ علیائی |
گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

حسن فضایلی |
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرات- شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_4153_d4597d13fb34c95e2f1e64dfdf68d8e6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات