این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۸، صفحات ۱۹۹۵-۲۰۱۰

عنوان فارسی تاثیر استفاده همزمان از المان شش پایه و سنگچین جهت کنترل آبشستگی و بررسی اقتصادی
چکیده فارسی مقاله کنترل آبشستگی پایین دست سرریزهای پرش اسکی یکی از مهمترین مسایلی است که مهندسین هیدرولیک با آن روبرو هستند. در این تحقیق با هدف بررسی کارائی مصالح جدید برای کنترل آبشستگی پایین دست سرریز پرش اسکی، به کمک مطالعات آزمایشگاهی به بررسی کاهش حجم گودال آبشستگی در حضور توام المان شش پایه‌ی بتنی با نام تجاری A-Jack به همراه سنگچین در پایین دست سرریز پرش اسکی در شرایط مختلف هیدرولیکی جریان پرداخته شد. آزمایش‌های انجام شده شامل یک اندازه المان بتنی و دو سایز سنگچین با پنج دبی و سه عمق پایاب متفاوت بوده که در نتیجه با توجه به تغییر عمق پایاب، سرریز در سه وضعیت آزاد، نیمه مستغرق و مستغرق قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که با افزایش عمق پایاب میزان آبشستگی دچار کاهش قابل ملاحظه‌ای شده و با حضور همزمان المان بتنی و سنگ چین میزان حداکثر حجم آبشستگی در بین شرایط مختلف هیدرولیکی تا 100 درصد نسبت به آزمایش‌های شاهد کاهش یافت. همچنین مقایسه اقتصادی بین استفاده از هر یک از دو سازه پوششی سنگ چین و المان شش پایه بتنی در مساحت 100 متر مربعی انجام گرفت. نتایج حاکی از برابری نسبی هزینه دو نوع پوشش دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آبشستگی، المان شش پایه بتنی، سنگچین، سرریز پرش اسکی، مقایسه اقتصادی،

عنوان انگلیسی Effect of Concurrent Use of the Six-Legged Element and Rip-Rap for Scour Control with Economic Considerations
چکیده انگلیسی مقاله The scour control downstream of the ski-jump spillways is one of the most important issues encountered by hydraulic engineers. In this paper, an experimental investigation was performed to evaluate the reduction in the maximum volume of the scour hole due to the concurrent use of the six-legged concrete elements (A-Jacks) and rip-rap materials in different hydraulic conditions. These elements were placed in the downstream of the ski-jump spillway. The experiments included a single size of concrete element and two sizes of rip-rap with five flow discharges and three tail-water depths. The change in tail-water depth resulted in the spillway having free, semi-submerged and submerged conditions. The results were showed that as scour depth increased, the scouring rate is significantly reduced. By simultaneous usage of concrete elements and rip-rap materials, the maximum scour volume decreased up to 100% in different hydraulic conditions as compared to the control tests. In addition, the results showed that the use of a rip-rap layer is about 80% cheaper than the coating with six-legged elements, which this difference is reduced by increasing the thickness of rip-rap layer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آبشستگی, المان شش پایه بتنی, سنگچین, سرریز پرش اسکی, مقایسه اقتصادی

نویسندگان مقاله محمد راشکی قلعه نو |
دانشجوی دکتری - ساز های هیدرولیکی -گروه عمران - دانشگاه سیستان و بلوچستان - زاهدان

مهدی اژدری مقدم |
دانشگاه سیستان و بلوچستان

محمود شفاعی بجستان |
استاد گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز

حاظی محمد عظمت اله |
استاد گروه مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه West Indies


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_3419_4a45002552e9744f3e264cf1a9871a8b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات