این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۳، صفحات ۶۱۳-۶۲۸
عنوان فارسی
شناسایی و اولویت بندی قطعات حادثه خیز مبتنی بر تئوری موجک و روش علت گرا
چکیده فارسی مقاله
قطعات حادثه خیز نقش مؤثری را در وقوع و تعداد تصادفات جاده ای دارند و اثرات اجتماعی و محیطی منفی بر عملکرد سیستم حمل و نقل میگذارند. بنابراین شناسایی و اولویت بندی قطعات حادثه خیز نقش مهمی را در راستای کاهش تصادفات، هزینهها و بهبود سطح ایمنی جاده ها ایفا میکنند. با توجه به اهمیت تعیین مقاطع حادثه خیز، استفاده از روشهای قطعه بندی پویا و اولویت بندی آنها مبتنی بر تئوری موجک و روش علت گرا از اهداف اصلی این پژوهش است. در پایان، نتایج حاصل از روشهای قطعه بندی و تئوری سیگنال موجکی در محور کرمانشاه - اسالم آباد غرب نشان داد که قطعات حادثه خیز بر اساس تراکم تصادفات رخ داده به صورت عمومی و محلی طبقه بندی میشوند. سپس، با بهره گیری از روش اولویت بندی علت گرا بر اساس فرآیند سلسله مراتبی در قطعات عمومی و محلی این نتیجه به دست آمد که قطعه S2 در فاصله 5/2 تا 5/11 کیلومتری از ابتدای مسیر در اولویت بالاتر قرار دارد؛ در حالی که قطعه S3 در فاصله 5/7 تا 5/10 کیلومتری از ابتدای مسیر در اولویت پایین تر بهبود وضعیت ایمنی جادهای است. این پژوهش در آینده نیز ممکن است به محققین در راستای بررسی بیشتر ترکیب توابع ریاضی با روشهای هوش مصنوعی، روشهای استدلال منطقی، روشهای الگوریتم ماشین یادگیری به منظور قطعه بندی قطعات حادثه خیز به عنوان روشهای قطعه بندی پویا کمک کند
کلیدواژههای فارسی مقاله
قطعات حادثه خیز، تصادفات جاده ای، قطعه بندی پویا، تئوری موجک، روش اولویت بندی علت گرا،
عنوان انگلیسی
Identification and Prioritization of Accident-prone Segments Based on Wavelet Theory and Cause-oriented Method
چکیده انگلیسی مقاله
Accident-prone segments have a significant role in the occurrence and the number of road accidents. They impose negatively social and environmental effects on the performance of the transport system. Thus, identification and prioritization of these segments play positively a role in reducing accidents, costs, and improvement of safety level on roads. Due to the importance of determining the accident-prone segments, the aim of this study is to use dynamic segmentation and prioritization methods including wavelet theory and cause-oriented methods. Therefore, results from the segmentation and wavelet signal theory on the Kermanshah-West Islamabad Road indicated that accident-prone segments are classified as main and local segments. Then, the cause-oriented prioritization method based on the analytical hierarchy process method for main and local segments showed that the S2 section, which ranges from about 2.5 km to 11.5 km from the beginning of the road is in the higher priority. However, the S3 section which ranges from about 7.5 km to 10.5 km from the beginning of the road is the lower priority of the improvement of road safety. In the future, this paper may help researchers in order to examine a combination of arithmetic functions with artificial intelligence methods, logical reason methods, and SVM (Support Vector Machines) algorithm for segmentation accident-prone segments as dynamic segmentation methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قطعات حادثه خیز, تصادفات جاده ای, قطعه بندی پویا, تئوری موجک, روش اولویت بندی علت گرا
نویسندگان مقاله
حمید شیرمحمدی |
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه ارومیه
فرهاد حدادی |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود
صبا صمدی |
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3110_b4d2dd55041880ea056a7864bc82c742.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات