این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱۱، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی تحلیل عددی استاتورهای پیش‌چرخش پروانه شناور
چکیده فارسی مقاله در این مقاله جریان حول استاتور پیش‌چرخش پروانه یک شناور کانتینربر به صورت عددی شبیه‌سازی و تحلیل شده است. پارامترهای استاتور پیش‌چرخش بیان شده و دو تا از مهمترین آنها یعنی تعداد استاتور و زاویه حمله استاتور مورد تحلیل و بررسی قرار داده شده است. استاتورها در 3 حالت چهار، شش و هشت تایی در پنج زاویه حمله 10، 25/11، 5/12، 75/13 و 15 درجه بررسی شدند. همچنین موقعیت قرارگیری استاتورها بسیار با اهمیت است که با توجه به نوع جریان در پاشنه شناور موقعیت قرارگیری این استاتور تعیین گردید. پس از بررسی نتایج شبیه‌سازی جریان حول استاتورها، سه استاتور که بهترین عملکرد از منظر افزایش بازده را دارا بودند به عنوان استاتور مرجع انتخاب شدند و ضریب پیشران، ضریب گشتاور برای کل پروانه و یک پره از پروانه و فشار در یک نقطه بر روی پره پروانه برای این سه استاتور مرجع بررسی شده‌اند. از نتایج بدست آمده دیده شد که حالت هشت استاتور با زاویه حمله 10 درجه تاثیر بهتر از منظر تغییر جهت جریان سرعت و ایجاد نیروی پیشران و گشتاور داشته است. در نتیجه بازده و توان تحویلی را بترتیب 46/3 و 05/4 درصد بهبود بخشیده است. همچنین حالت چهار استاتور با زاویه حمله 10 درجه نوسانات فشار را 45/8 درصد نسبت به حالت بدون استاتور بهبود بخشیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استاتور پیش-چرخش، بازده پروانه، بهبود سیستم رانش شنانورها، ابزار ذخیره کننده انرژی،

عنوان انگلیسی Numerical analysis of pre-swirl stators for ship propeller
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, the pre-swirl stator (PSS) for the propeller of a container ship is numerically simulated and analyzed. The parameters of the pre-swirl stator (PSS) are stated, and two most important paremeters, namely the number of stators and the angle of attack are considered and analyzed. The stators are chosen in three number of blades (four, six, and eight blades) and at five angles of attack (10, 11.25, 12.5, 13.75, and 15 degrees). In addition, the position of the stators is important, which is determined according to the flow direction in the ship stern. After analyzing the stator simulation results, the three stators, which have favorable performance in terms of efficiency, were selected as reference stators. Then, the thrust and torque coefficients for all blades and one blade of the propeller, and pressure at one point on the propeller blade are examined. The results are indicated that the stator with eight blades and at the angle of attack of 10 degrees has a better performance in terms of changing the direction of propeller inflow and producing thrust and torque. Therefore, it is improved that the efficiency and delivered power by 3.46% and 4.05%, respectively. Moreover, the four blades stator with an attack angle of 10 degrees has improved the pressure fluctuations by 8.45% compared to the non-stator condition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استاتور پیش-چرخش, بازده پروانه, بهبود سیستم رانش شنانورها, ابزار ذخیره کننده انرژی

نویسندگان مقاله علیرضا نادری |
دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

حسن قاسمی |
دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

حسن بهرامی |
دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4986_ffbd27cd54e273eaf8bfe09e40469ffc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات