این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱۰، صفحات ۵-۵

عنوان فارسی طراحی کنترل‌کننده تحمل‌پذیر خطا در سیستم کنترل پرواز
چکیده فارسی مقاله در تحقیق حاضر، راهکاری برای طراحی سیستم کنترل کننده تحمل‌پذیر خطا با استفاده از ترکیب شبکه عصبی-تطبیقی و گام به عقب ارائه شده است. بروز هرگونه اشکالی در سیستم کنترل پرواز ممکن است باعث بروزمشکلی جبران‌ناپذیر گردد. بصورت معمول یک سیستم با قابلیت اطمینان بالا به همراه نیروی تصمیم‌گیری انسانی برای جلوگیری از بروز چنین خطاهایی و یا اصلاح آنها در یک جسم پرنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی سیستم کنترل کننده‌ی تحمل‌پذیر خطا به منظور مقابله با انواع مختلفی از خطاهایی که در سیستم امکان وقوع دارند، صورت می‌پذیرد. سیستم‌های کنترلی تحمل‌پذیر خطا به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند. بخش اول مرحله تشخیص و جداسازی خطا (FDI) و بخش دوم مرحله طراحی سیستم کنترل برای غلبه بر آثار خطای بوجود آمده در سیستم، بسته به نوع خطا و مکان خطا اعم از سنسور، عملگر یا اجزا، سیستم کنترلی بایستی توانایی از بین بردن اثرات آن خطا را داشته باشد. در این مقاله در مرحله تشخیص و شناسایی خطا از یک مشاهده‌گر عصبی-تطبیقی و در مرحله طراحی کنترل کننده از روش گام به عقب استفاده شده است. در انتها ، نتایج شبیه سازی با معادلات شش درجه آزادی غیر خطی برای مدل هواپیمای F-18 نشان داده می‌شوند تا تاثیر قانون کنترل پیشنهاد شده اثبات شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم کنترل تحمل‌پذیر خطا، تشخیص و جداسازی خطا، مشاهده‌گر، شبکه‌های عصبی، کنترل تطبیقی،

عنوان انگلیسی Design of fault tolerant controller in flight control system
چکیده انگلیسی مقاله In current research, a strategy is proposed for designing an error tolerant control system using a combination of adaptive neuralnetwork and backstepping method. Any defect in the flight control system may cause an irreparable problem. Typically, a highly reliable system with human decision-making power is used to prevent or correct such errors in a flying vehicle. The fault tolerant control system is designed to deal with various types of errors that may occur in the system. Fault-tolerant control systems are divided into two main parts. The first part is the error detection and isolation phase (FDI) and the second part is the control system design phase to overcome the error effects in the system, depending on the type of error and the location of the error, whether sensor, operator or components, the control system must be able to eliminate effects. In this paper, a neural-adaptive observer is used in the error detection stage and a backstepping method is used in the controller design stage. Finally, nonlinear six-degree-of-freedom simulation results for an F-18 aircraft model are presented to demonstrate the effectiveness of the proposed control law.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیستم کنترل تحمل‌پذیر خطا, تشخیص و جداسازی خطا, مشاهده‌گر, شبکه‌های عصبی, کنترل تطبیقی

نویسندگان مقاله امید صدقی |
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

سید حسین ساداتی |
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

جلال کریمی |
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4983_9c4228801007d29235af021d9c163dcc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات