این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۹، صفحات ۵-۵
عنوان فارسی
شبیهسازی عددی نویز آیروآکوستیکی حاصل از بازتاب جت مافوق صوت به روش ترکیبی CFD/BEM
چکیده فارسی مقاله
بازتاب بارهای صوتی ناشی از گازهای خروجی موتور پرتابه بر روی سکوی پرتاب به یک چالش اساسی در صنعت فضایی تبدیل شده است. میزان تاثیر بازتاب بارهای صوتی بر روی پرتابه به پارامترهای آشفتگی جریان، گردابههای ایجاد شده، هندسه نازل و هندسه سکوی پرتاب وابسته است. هدف از پژوهش حاضر، شبیهسازی سه بعدی عددی جت برخوردی به روش ترکیبی CFD/BEM با اثر بازتاب امواج صوتی بر روی سطح منحرفکننده جریان جت در فرکانس پایین است. جت خروجی موتور پرتابه در ماخ 2 ، فشار 90 کیلوپاسکال و دمای 1000 کلوین درنظر گرفته شده است. همچنین برای مشاهده تاثیر بازتاب امواج صوت از سکوی پرتاب نتایج در دو حالت، با در نظر گرفتن منحرفکننده جت و بدون درنظر گرفتن منحرفکننده جت مقایسه شده است. شبیهسازی عددی بصورت سه بعدی، ناپایا، تراکمپذیر و آشفته انجام شده است. از روش المان مرزی به عنوان یک روش کارآمد برای محاسبه انتشار و بازتاب امواج صوتی استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان میدهند که میزان نویز تولید شده با در نظر گرفتن بازتاب بارهای صوتی پلوم مافوق صوت از روی منحرفکننده جت بطور قابل توجهی افزایش مییابد. مقدار نویز تولید شده پرتابه با در نظر گرفتن منحرفکننده جت 8-10 دسیبل بیشتر از نویز تولید شده پرتابه بدون درنظر گرفتن منحرفکننده جت بوده است. همچنین نتایج نشان میدهند که حضور منحرفکننده جت سبب تاثیر یکنواخت امواج صوتی بر روی پرتابه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نویز آیروآکوستیک، جت برخوردی، روش المان مرزی، بازتاب، منحرفکننده جت،
عنوان انگلیسی
Numerical simulation of aeroacoustic noise from supersonic jet reflection using CFD/BEM method
چکیده انگلیسی مقاله
The reflection of acoustic loads from the rocket engine exhaust gases on the launch pad has become a major challenge in the aerospace industry. The effect of reflection of acoustic loads on the launch vehicle depends on the parameters of flow turbulence, generated vortices, nozzle geometry and launch platform geometry. The purpose of the present study is to simulate the reflection of sound waves from the deflector surface by the combined CFD / BEM method. The characteristics of the rocket output jet are Mach 2, pressure 90 kPa and temperature 1000 K. Also, to study the effect of sound wave reflection from the launch pad, the results are compared in two cases, considering the jet deflector and without it. Numerical simulation is considered to be 3D, unsteady, compressible and turbulent. The boundary element method was used as an efficient method to calculate the diffusion and reflection of sound waves. The results show that the amount of noise generated increases significantly by considering the reflection of supersonic jet sound loads from the jet deflector. The noise generated by the presence of the jet deflector is 8 to 10 db more than the noise generated without the deflector. The results also show that the presence of a jet deflector causes the sound waves to be uniform on the vehicle surface.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویز آیروآکوستیک, جت برخوردی, روش المان مرزی, بازتاب, منحرفکننده جت
نویسندگان مقاله
مریم بابایی دوکی |
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهران، ایران
حمید پرهیزکار |
هوافضا*مالک اشتر
سجاد قاسملوی |
استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4943_76bdc6b6f5afd6d2f059f6ecfbad72b3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات