این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۸، صفحات ۱۷۳۷-۱۷۶۰
عنوان فارسی
طراحی مانور اجتناب از برخورد با خودروی منحرف مسیر مخالف به کمک کنترل پیشبین
چکیده فارسی مقاله
انحراف به چپ در مسیرهای دوطرفه، از شرایط حساس رانندگی است که میتواند منجر به برخورد شدید خودروها از روبرو شود. به دلیل تلفات زیاد این تصادفات، ارائهی سیستمهای هوشمند هدایت خودرو در چنین شرایطی، ضرورت دارد و مورد توجه جدی نبوده است. این مقاله به طراحی مسیر ایمن و مانورپذیر، برای اجتناب از برخورد با خودروی منحرف شده از مسیر روبرو میپردازد. رویکرد اصلی، استفاده از کنترل پیشبین با افق 2 ثانیه و مدل پیشبین خطیسازی شدهای است که در شرایط کاری، تطابق خوبی با رفتار غیرخطیاش دارد. برای پیشبینی حرکت خودروی مهاجم، رویکرد محافظهکارانهای مدنظر است و حرکت آن تا افق 0.7 ثانیه، با شتاب جانبی بالایی در دو جهت مدل میشود. برای عدم برخورد خودروها، روش نوینی براساس فضاهای اشغالی آیندهی خودروی مهاجم ارائه شده، قیدهای اجتناب از برخورد به سادگی مدلسازی میشوند. همچنین برای تشخیص جهت مناسب مانور اجتنابی، یک الگوریتم نوآورانه طراحی شده است که در تقابل دور و نزدیک خودروها، معیارهای مختلفی دارد. مجموعهی نهایی، قابلیت کنترل فرمانپذیری مدل پیشبین را دارد و پاسخ لحظهای این مدل، همان مسیر مرجع ایمن خودرو و مقید به شتاب جانبی مشخصی است. ارزیابی مجموعهی نهایی با 4 شبیهسازی صورت میگیرد که حالتهای مختلف تقابل دور و نزدیک و شرایط بحرانی انتخاب جهت را مدل میکنند. نتایج حاصل، واکنش مناسب الگوریتم را به تغییر جهتهای ناگهانی و شدید خودروی مهاجم نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انحراف به چپ، اجتناب از برخورد، طراحی مسیر، کنترل پیشبین، بهینهسازی مقید،
عنوان انگلیسی
Model Predictive Path Planning for Head-on Collision Avoidance
چکیده انگلیسی مقاله
Due to high fatalities of head-on accidents, design of intelligent systems to prevent such severe collisions has high importance. In this study, path planning for head-on collision avoidance with a deviated vehicle from the opposite line has been considered. The main approach is based on a model predictive controller with 2 seconds of prediction horizon and a linearized prediction model with low errors near the operational conditions. A conservative method is chosen for lateral motion prediction of the deviated vehicle and based on that, the collision avoidance constraints of model predictive planner are simply modeled by a new approach. Moreover, a novel method to choose proper swerve direction of evasive maneuver is proposed. This method is based on keeping the ego vehicle away from dangerous directions and has different criteria for far and close encounters. The final algorithm is capable to control the steering of the prediction model with constrained lateral acceleration and calculates safe and maneuverable paths for the aforementioned scenario. 4 simulations are considered to validate the algorithm. These simulations model both far and close encountering, with critical conditions of choosing swerve direction. Results show robustness of the path planner, even to sudden deviations at close distances and with high lateral accelerations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انحراف به چپ, اجتناب از برخورد, طراحی مسیر, کنترل پیشبین, بهینهسازی مقید
نویسندگان مقاله
مسعود عبداللهی نیا |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
علی غفاری |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
شهرام آزادی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4855_e139258a19bfe20d9bb927c0fdf1a525.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات