این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۷، صفحات ۱۶۰۷-۱۶۲۲
عنوان فارسی
مطالعه عددی عملکرد بستر کاتالیستی یک رانشگر تکمولفهای تحت تأثیر ضریب تخلخل بستر
چکیده فارسی مقاله
در رانشگرهای تکمؤلفهای هیدرازینی، هیدرازین پس از عبور از بستر کاتالیستی طی یک واکنش گرمازا به محصولات داغ گازی تجزیه میشود. در این مقاله، محفظه تجزیه یک رانشگر تک مولفهای هیدرازینی، در مقیـاس دانه های تشکیل دهنده بستر، بصورت عددی مدل شده است و اثر پارامتر ضریب تخلخل بستر کاتالیستی که مهمترین پارامتر تاثیرگذار بر عملکرد محفظه تجزیه است، مورد بررسی قرار گرفته است. شبیهسازیها بصورت دوبعدی متقارن محوری با لحاظ جریان پایا و در فاز گاز صورت گرفته است و دانه های کاتالیست با قطر متوسط 1 میلیمتر در سه ضریب تخلخل متفاوت 0/4، 0/55،0/65 در نظر گرفته شده اند و فشار ورودی محفظه تجزیه نیز 15 بار در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که ضریب تخلخل تأثیر بسیار قابل توجه بر عملکرد بستر داشته به طوریکه با کاهش ضریب تخلخل، سطح تماس مؤثر برای انجام واکنشهای شیمیایی افزایش مییابد که این موضوع، منجر به افزایش تجزیه هیدرازین شده، و سبب بهبود عملکرد بستر کاتالیستی خواهد شد. همچنین با کاهش این ضریب، دمای بستر و دمای دیواره بیرونی افزایش و دبی جرمی عبوری کاهش مییابد. کاهش ضریب تخلخل بستر از0/65 تا 0/4، سبب حدود 40% افت فشار بستر نسبت به فشار ورودی اولیه و همچنین حدود 40% کاهش در دبی جرمی عبوری از بستر میگردد. بنابراین بررسی این پارامتر میتواند کمک شایانی به محققین در تعیین و بهینه سازی راندمان محفظه تجزیه بنماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رانشگر هیدرازینی، بستر کاتالیستی، محفظه تجزیه، ضریب تخلخل، دانه کاتالیست،
عنوان انگلیسی
Numerical Study of Catalyst Bed Performance of a Monopropellant Thruster Under Influence of Porosity Coefficient
چکیده انگلیسی مقاله
Hydrazine monopropellant thrusters are commonly used in the situation control and orbital transmission systems of satellites and space crafts. In these thrusters, hydrazine is decomposed into a hot gas product after passing through the catalyst bed during an exothermic reaction. The decomposition chamber of a monopropellant thruster is numerically modeled at the pore scale. Then the effect of catalyst bed porosity coefficient, which is the most important parameter affecting the performance of the decomposition chamber, is investigated. Simulations were performed in two-dimensional axial symmetry as the steady flow in the gas phase. Catalyst granules with an average diameter of 1 mm with three porosity coefficients of 0.4, 0.55, and 0.65 have been considered and the inlet pressure of the decomposition chamber has been considered to 15 bar. The results showed that the porosity coefficient has a very significant effect on the performance of the catalyst bed so that by decreasing this coefficient, the decomposition of hydrazine increases, the bed temperature, and outer wall temperature increase, and the mass flow rate decreases. Reducing the bed porosity coefficient from 0.65 to 0.4 causes about a 40% drop in the bed pressure compared to the initial inlet pressure and also about a 40% reduction in the mass flow rate through the bed. Therefore, the study of this parameter can greatly help the researchers in determining and optimizing the efficiency of the decomposition chamber.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رانشگر هیدرازینی, بستر کاتالیستی, محفظه تجزیه, ضریب تخلخل, دانه کاتالیست
نویسندگان مقاله
محمدرضا سلیمی |
پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
حدیثه کریمایی |
استادیار پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری
مصطفی غلامپور یزدی |
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهشگاه هوافضا
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4837_f179719512fe740fb3448ec6f474b99d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات