این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۴، صفحات ۸۸۵-۹۰۴
عنوان فارسی
مطالعه رفتار خستگی سایشی آلیاژ آلومینیوم سرسیلندر، با و بدون نانو ذرات خاک رس
چکیده فارسی مقاله
پدیده خستگی سایشی زمانی رخ میدهد که تنشهای تماسی باعث شکلگیری و در ادامه رشد ترک بین دو جسم یا سطوح در حال تماس شود. با در نظر گرفتن سایشهای اصطکاکی و بارگذاریهای متناوب مکانیکی امکان رخ دادن پدیده خستگی سایشی در قطعات موتور خودرو وجود دارد. با توجه به وجود بارگذاریهای سیکلی و وجود سایش در سرسیلندر خودرو احتمال وقوع پدیده خستگی سایشی را افزایشی میدهد در این پژوهش، تأثیر روانکاری و نیروی سایشی بر رفتار خستگی سایشی آلیاژ آلومینیوم سرسیلندر، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نتایج برای مقایسه نمونههای با و بدون ذرات نانو بدست آمده است. بررسی ریزساختار و سطح شکست توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی انجام شده است. نتایج نشان داد که اعمال روانکاری و کاهش نیروی سایشی سبب افزایش عمر خستگی برای نمونه با ذرات نانو شده است. همچنین، با توجه به نتایج بدست آمده از نمودار، تأثیر افزودن ذرات نانو به آلیاژ سرسیلندر در شرایط بدون اعمال روانکاری و در سطح نیرو سایشی 15 نیوتن، سبب افزایش 50 برابری عمر خستگی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خستگی سایشی، روانکاری با روغن، آلیاژ آلومینیوم سرسیلندر، نانو ذرات خاک رس،
عنوان انگلیسی
Study of Fretting Fatigue Behavior of Cylinder head Aluminum Alloy, with and without nano-Clay-Particles
چکیده انگلیسی مقاله
Fretting fatigue occurs when contact stresses cause cracks to form and continue to grow between two objects or surfaces in contact. By considering frictional fretting and cyclic mechanical loads, the phenomenon of fretting fatigue can occur in vehicle engine parts. The presence of cyclic loads and the presence of fretting in the engine cylinder head increase the probability of the fretting fatigue phenomenon. In this study, the effect of lubrication and the fretting force value on the fretting fatigue behavior of the aluminum alloy used in the cylinder head has been investigated. The results were also obtained to compare samples with and without nano-particles. In addition, microstructure and fracture surface were examined by optical microscopy and field emission scanning electron microscopy. The results showed that lubrication could reduce the fretting damage. Moreover, increasing the fretting force decreased the fatigue lifetime of the sample with nano-particles. According to the results obtained from the tests, the effect of nano-particle amplification on the aluminum alloy with and without lubrication and at the fretting force equal to 15 N, increased the fatigue lifetime by about 50 times.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خستگی سایشی, روانکاری با روغن, آلیاژ آلومینیوم سرسیلندر, نانو ذرات خاک رس
نویسندگان مقاله
روزبه قنادی آذر |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران .
محمد صادق اقارب پرست |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران .
محمد آزادی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران .
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4738_2ab9c0e51fd0ad565a35f5110028bad7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات