این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۴، شماره ۲، صفحات ۳۳۳-۳۵۶
عنوان فارسی
تخمین لحظهای نیروی عمودی تایرها با استفاده از مدل تلفیقی سختافزاری- نرمافزاری
چکیده فارسی مقاله
بار عمودی روی تایر از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد خودرو است. پارامترهای زیادی بر بار عمودی تایر تأثیر میگذارند، ازجمله مهمترین آنها میتوان به جرم خودرو، موقعیت مرکز جرم خودرو همچنین دینامیک و حالتهای خودرو حین مانور اشاره کرد. در این مقاله الگوریتم جدیدی جهت تخمین در لحظه مقدار نیروی عمودی لحظهای تایر توسعه دادهشده است. در گام اول، دادههای ماژول اندازهده دینامیکی و شبکه عصبی مصنوعی به کار گرفتهشده است. به منظور ایجاد داده مصنوعی و همچنین استفاده در گامهای بعدی تخمین مدل تلفیقی نرمافزاری-سخت افزاری توسعه داده شد. در این مدل یک سختافزار اندازهده جایگزین مدلسازی تایر و جاده شدهاست. الگوریتم شامل بلوک مربوط به دینامیک رول و پیچ خودرو است که با ساختار چندلایه شبکههای عصبی مصنوعی آموزش داده شدهاند. خروجی بلوکهای شبکه عصبی، توزیع بار استاتیک روی هر تایر خودرو است که توسط مدل توسعه داده شده، در هر لحظه پایش میشود. در گام دوم الگوریتم، بهمنظور تخمین مقدار انتقال بار حین مانور در خودرو، مدل تلفیقی سختافزاری-نرمافزاری بهکارگرفته شدهاست تا مقدار لحظهای بار عمودی روی هر تایرها محاسبه گردد. مقایسه نتایج بدست آمده از الگوریتم پیشنهادی و مقدار خروجی مدل مرجع اعتباردهی شده در نرمافزار کارسیم، نشاندهنده دقت قابلقبول و عملکرد مناسب این روش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل سختافزاری-نرمافزاری، تخمین جرم، شبکه عصبی مصنوعی، دینامک رول و پیچ، نیروی عمودی تایر،
عنوان انگلیسی
Online Estimation of Tire Normal Force with Applying Hardware-Software Couple Model
چکیده انگلیسی مقاله
Tire online normal force has effects on vehicle safety and performance and dynamic control systems. It is influenced by too many parameters such as vehicle mass and center of gravity position and vehicle instantaneous dynamics states. In this paper, a new estimation algorithm is developed to estimate tires’ online normal forces during a maneuver. The proposed algorithm uses a dynamic measure module to make a hardware-software coupled model which is validated by real test data. The algorithm uses artificial neural networks advantages to estimate the vehicle mass distributions. A combination of real and model-generated data is used to train, test, and validate the artificial neural network structure. By applying two roll and pitch artificial neural network blocks, it estimates tires’ static normal forces. In this respect, the validated vehicle model instantaneously monitors the estimated values. The results show that the proposed algorithm estimates the vehicle total mass with less than 5 percent. In addition, the coupled model uses the estimated static values to estimate the tire's online normal forces with considering the measured vehicle dynamics states by dynamic module. Comparing the obtained results from the proposed method with the outputs from Carsim indicates the acceptable accuracy of this method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدل سختافزاری-نرمافزاری, تخمین جرم, شبکه عصبی مصنوعی, دینامک رول و پیچ, نیروی عمودی تایر
نویسندگان مقاله
علی حسینی سالاری |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران.
حسین میرزایی نژاد |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران.
مجید فولادی ماهانی |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4568_56bec1b7ccb73061080fc6cfc8b7cb7a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات