این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۱۱، صفحات ۵۳۳۱-۵۳۴۸
عنوان فارسی
بهینهسازی هندسه ایرفویل ناکا ۰۰۱۲ مجهز به گارنی فلپ شیاردار با هدف بهبود عملکرد آیرودینامیکی
چکیده فارسی مقاله
بهینهسازی هندسه یک ایرفویل مجهز به گارنیفلپ با هدف بهبود عملکرد آیرودینامیکی، هدف اصلی این پژوهش بوده است. بهینهسازی گارنیفلپ شیاردار به منظور افزایش نیروی برآی و کارآیی ایرفویل ناکا 0012 نوآوری این تحقیق میباشد. بهمنظور بهینهسازی، از حل همزمان الگوریتم ژنتیک، شبکههای عصبی مصنوعی و دینامیک سیالات محاسباتی بهره گرفته شده است. ارتفاع و ضخامت گارنیفلپ، ضخامت و محل قرارگیری شیار از متغیرهای بهینهسازی بودهاند. کلیه پژوهشها در عدد رینولدز 106×0/45 و زاویه حمله 8 درجه با هدف شبیهسازی فرآیند برخاست انجامگرفته و پس از اعتبارسنجی نتایج، بهینهسازی با دو تابع هدف بیشینه برآ و کارآیی آیرودینامیکی صورت گرفته است. نتایج نشان دادند که هندسه با ضریب برآی بهینه دارای ارتفاع بیشتری نسبت به هندسه با کارآیی بهینه بوده است. از طرفی ضخامت شیار نیز در هندسه اول کمتر از هندسه دوم بوده و محل شروع شیار نیز در آن به سمت دورشدن از لبه فرار حرکتکرده است. از طرفی هندسه بهینه نخست منتج به افزایش 21/64 درصدی ضریب برآ شده و هندسه بهینه دوم نیز، افزایش 293 درصدی کارآیی آیرودینامیکی را نتیجه دادهاست. بهطورکلی میتوان بیان داشت که استفاده از گارنیفلپ شیاردار بهینه، سبب میشود که بتوان در فاز برخاست، برآی موردنیاز بهمنظور کاهش مسافت را تأمین کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایرفویل ناکا 0012، گارنی فلپ، الگوریتم ژنتیک، شبکههای عصبی مصنوعی، دینامیک سیالات محاسباتی،
عنوان انگلیسی
Optimization of The Slotted Gurney-Flap Geometry Applied to NACA 0012 Airfoil for Aerodynamic Performance Improvement
چکیده انگلیسی مقاله
The salient aim of this paper is the shape optimization of an airfoil equipped with Gurney-Flap for aerodynamic performance improvement. The optimization of the slotted Gurney-Flap for improving the aerodynamic efficiency and increasing the lift force of NACA 0012 is the novelty of this research. The Genetic Algorithm, Artificial Neural Network, and Computational Fluid Dynamics are employed for shape optimization. The optimization variables include the height and thickness of the Gurney-Flap; also, the thickness and position of the slot. All analyses have been conducted at Re=0.45×106 and AoA=8o to simulate the take-off phase. After validation, the optimization process was conducted with two different fitness functions of Cl and L/D. According to the results, the geometry representing an optimized lift coefficient compared to the geometry with optimized L/D has a considerably higher height. Furthermore, the thickness of the slot in the first geometry is lower than the second geometry. As a result, the first optimized geometry leads to a 21.64 percent lift coefficient increment; there is a 293 percent increment in aerodynamic efficiency due to the second optimized geometry. As a result, it can be indicated that the help of slotted optimized Gurney-Flap can provide the required lift force for a short take-off landing distance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایرفویل ناکا 0012, گارنی فلپ, الگوریتم ژنتیک, شبکههای عصبی مصنوعی, دینامیک سیالات محاسباتی
نویسندگان مقاله
مصطفی کاظمی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
علی مددی |
صنعتی امیرکبیر*مهندسی هوافضا
محمود مانی |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4400_c7b270bfff4e189209a2f0a7bc4f0937.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات