این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۹، صفحات ۴۹۸۱-۴۹۹۸
عنوان فارسی
بررسی عددی تأثیر زائده سرمشعل بر اختلاط و واکنش سوخت و هوا
چکیده فارسی مقاله
یکی از روشهای بهبود اختلاط سوخت و هوا در یک شعله نفوذی گازی، تولید گردابههای هدفمند و ایجاد چرخش در جریان به کمک مانع سرمشعل است. در مطالعه حاضر، به بررسی عددی تأثیر شعاع، ضخامت و محل مانع جریان دیسکیشکل بر عملکرد یک مشعل نفوذی گازی با سوخت متان پرداخته میشود. این بررسی هم در شرایط اختلاط سرد و هم در شرایط اختلاط گرم (با فعالسازی واکنش احتراقی) انجام میپذیرد. صحت شبیهسازی حاضر از طریق مقایسه با اطلاعات تجربی ارزیابی میشود. نتایج حاکی از تأثیر محسوس پارامترهای مذکور بر بزرگی و قدرت گردابههای پاییندست مانع بوده و وابستگی مستقیمی میان وسعت گردابههای درونی و بیرونی و نرخ اختلاط سوخت و هوا مشاهده میشود. همچنین نتایج نشان میدهد حساسیت الگوی جریان و نرخ اختلاط سوخت و هوا به تغییر شعاع مانع در مقایسه با تغییر ضخامت آن بیشتر میباشد. بر اساس نتایج شبیهسازیهای اختلاط گرم و با توجه به وابستگی نرخ واکنش شیمیایی به نرخ اختلاط آشفتگی، اختلاطهای سریعتر سوخت و هوا با کاهش طول شعله همراه میباشد. از میان هندسههای مورد بررسی، مانع دیسکیشکل با شعاع 6 میلیمتر، ضخامت 5 میلیمتر و در فاصله 5 میلیمتری از دهانه کانال هوا، بهترین نرخ اختلاط را موجب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شعله نفوذی گازی، مانع جریان، شبیه سازی عددی، اختلاط سوخت و هوا،
عنوان انگلیسی
Numerical Investigation of the Influence of Burner’s Bluff Body on Air-Fuel Mixing and Reaction
چکیده انگلیسی مقاله
One way to improve air-fuel mixing in a gas diffusion flame is to produce targeted vortices and circulate the flow using a bluff body. In this study, the influences of radius, thickness, and location of a disk-shaped bluff body on the performance of a methane gas diffusion flame are numerically studied. This investigation is carried out under both cold mixing and hot mixing (with combustion reaction) conditions. The present simulation is verified against experimental data. The results show the substantial influence of the mentioned parameters on the size and intensity of downstream vortices, and a direct dependence is observed between the sizes of inner and outer recirculation zones and air-fuel mixing. It is also observed that the flow pattern and level of air-fuel mixing are more dependent on the bluff body’s radius than its thickness. Based on the hot mixing simulation results and regarding the dependence between the rates of the chemical reaction and turbulence mixing, the higher rate of air-fuel mixing is associated with the decreased flame length. Among the cases investigated, the bluff body with a radius of 6mm, the thickness of 5mm, and axial location of 5mm away from the air channel exit results in the best air-fuel mixing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شعله نفوذی گازی, مانع جریان, شبیه سازی عددی, اختلاط سوخت و هوا
نویسندگان مقاله
امین آصفی |
گروه حرارت و سیالات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کیلان، رشت، ایران
جواد محمودی مهر |
گیلان*دانشکده فنی و مهندسی
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4333_1fa6d39eb769443fd1c1724e256eedf7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات