این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۷، صفحات ۴۲۰۳-۴۲۲۰

عنوان فارسی تحلیل تشخیصی و پیش‌بینی توربولانس هوای صاف منطقه خاورمیانه به ویژه ایران
چکیده فارسی مقاله مواجه‌شدن با توربولانس هوایی یا در اصطلاح عامیانه چاله‌های هوایی نه‌تنها به‌منظور احساس آسایش برای مسافران از اهمیت بالایی برخوردار بوده بلکه برای ایجاد ایمنی، کارایی و اقتصادگرایی شرکت‌های هواپیمایی نیز دارای اهمیت فراوانی است. بدین منظور برای رسم نقشه‌ها ازسامانه پیش‌بینی همادی توسعه‌داده‌شده برای مدل میان مقیاس با دو حوزه محاسباتی تودرتو (لانه‌ای) و با فواصل شبکه‌ای افقی 27 و 9 کیلومتر همراه با 49 تراز قائم استفاده شده‌است. جهت بررسی نحوه عملکرد شاخص مورد استفاده در پیش‌بینی توربولانس هوای صاف به طور انتخابی و برای دو مورد از رویداد‌های اتفاق‌افتاده طی فصول زمستان (بهمن 1398) و بهار (اردیبهشت 1399) رسم شده‌است. در همین راستا پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل نقشه‌های همدیدی و محاسبه شاخص الرود و ناپ که بر پایه چینش قائم باد، تغییر شکل و همگرایی انجام شده‌است. نقشه‌های مختلف هواشناسی از جمله 500 هکتوپاسکال، میدان باد، شاخص ناپایداری جو و همچنین نقشه نمایه قائم دما گویای وجود توربولانس هوای صاف در مسیر پروازی بوده‌است. نتیجه پارامتر آماری حاصل از میانگین پیش‌بینی سامانه همادی حاصل از 54 ایستگاه و تاریخ‌های منتخب برای ضریب همبستگی میدان باد سطحی در تراز 10متری بالاتر از0/7 و ضریب همبستگی میدان دما در تراز 2 متری بالاتر از 0/98 محاسبه شده‌است. از طرفی بررسی و تحلیل نتایج حاصل از کار حاضر با استفاده از شاخص شدت آشفتگی، گویای مقادیر 8 تا 12 که نشان‌دهنده توربولانس متوسط و بالاتر از 12 که نشان‌دهنده توربولانسی شدید در حین پرواز بوده‌است. در نهایت مقایسه پیش‌بینی‌های صادر‌شده سامانه مذکور با گزارش خلبان حاکی از وجود توربولانس با همان شدت مطرح شده بوده که حاکی از عملکرد مناسب سامانه پیش‌بینی همادی و شاخص انتخابی جهت پیش‌بینی توربولانس هوای صاف است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توربولانس هوای صاف، شاخص شدت آشفتگی، سطوح پروازی، مدل میان مقیاس، پیش‌بینی همادی،

عنوان انگلیسی Diagnostical and observational analysis of clear air turbulence over the middle east and Iran
چکیده انگلیسی مقاله Turbulence forecasting started in World War II when scientists and individuals in the field of aviation began attempting to correlate observed clear air turbulence events with large scale synoptic features. Encounters with significant turbulence or simply bumpiness in flight, are a major concern not only for passenger comfort but also for safe, efficient, and cost-effective aircraft operations. Clear air turbulence represents disorganized fluid motions in the form of micro scale eddies that can take place within cloud-free or limited cloud patches in the free atmosphere, which causes in-flight bumpiness of aircraft. This study aims to present two case studies and comparison of the report of clear air turbulence over center, east and south east crossings over Iran region. Regional weather predictions are carried out using an ensemble forecasting system. In addition, the initial and lateral boundary conditions are taken from the global forecast system. For each member of the ensemble system, two nested computational domains with spatial resolutions of 27000 meters and 9000 meters are used. Case study of the predicted clear air turbulence indicates the proper performance of the predicted meteorological parameters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توربولانس هوای صاف, شاخص شدت آشفتگی, سطوح پروازی, مدل میان مقیاس, پیش‌بینی همادی

نویسندگان مقاله رضا جوان نژاد |
گروه هوافضای دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

محمود صفر |
گروه فیزیک فضای مؤسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران

سرمد قادر |
عضو هیئت علمی گروه آموزشی فیزیک فضا، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4268_0e1e55adce2d6fd41a0af3810083bac3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات