این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۷، صفحات ۴۳۷۹-۴۳۹۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر اضافه‌نمودن نانوذرات تیتانیا به ماده تغییرفازدهنده سیستم ترکیبی خنک‌کاری باتری با شار حرارتی ثابت
چکیده فارسی مقاله افزایش دمای باتری‌های لیتیوم-یون به عنوان یک چالش شناخته‌شده‌است. در این تحقیق، با تکمیل سیستم مدیریت حرارتی ترکیبی، تاثیر اضافه‌نمودن ذرات نانوتیتانیا به ماده تغییرفازدهنده پارافین روی عملکرد خنک‌کاری باتری در دو حالت توان حرارتی ثابت 5/4 و 14 وات بررسی شده‌است. سیستم ترکیبی شامل نانوپارافین و فوم فلزی به همراه دو نوع سیال عامل آب و هوا است. برای سیال عامل هوا، در حالتهای پارافین خالص و نانوپارافین با چهار درصدحجمی نانوذرات 1، 2، 3 و 4، دمای باتری به ترتیب برابر °C56/2 ، °C51/8 ، °C50/7، °C49/3 و °C48 بدست‌آمده‌است. از بین موارد بررسی‌شده، حالت نانوپارافین 4 درصد حجمی بیشترین کاهش دمای باتری داشته که نسبت به حالت پارافین خالص، حدودا 17% است. در سیستم با سیال عامل آب و در عدد رینولدزهای 420، 600 و 720، با استفاده از فوم مسی و نانوپارافین، باتری به دمای پایدار به ترتیب °C 48؛ °C 46 و °C 44 رسیده که در مقایسه با حالت پارافین خالص، باعث کاهش دما به مقدار 11%، 12% و 12/5% شده‌است. لذا با توجه به کم‌بودن ضریب هدایت حرارتی پارافین، افزودن نانوذرات باعث افزایش نرخ انتقال حرارت شده و گزینه مناسبی برای سیستم ترکیبی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتقال حرارت، نانوپارافین، باتری‌های لیتیوم-یونی، روش تجربی،

عنوان انگلیسی Investigation on the effect of addition of nano-titanium oxide particles to phase change material in a hybrid system for battery cooling under constant heat flux
چکیده انگلیسی مقاله Increasing lithium-ion batteries temperature is known as a challenge. In this research, by completing a hybrid heat management system, the effect of adding Nano-titanium oxide particles to paraffin phase change material was investigated on the cooling performance of battery in two constant heat flux, 4.5 and 14 Watts. The hybrid system consists of nano-paraffin and copper metal foam with two working fluids as air and water. For air as working fluid, battery temperature in pure paraffin and nano-paraffins 1, 2, 3 and 4% became 56.2°C, 51.8°C, 50.7°C, 49.3°C and 48°C, respectively. From investigated cases, nano-paraffin 4% had the most decreasing temperature comparing to pure paraffin which was about 17%. Hybrid system with copper foam, nano-paraffin and working fluid as pure water tested in Reynolds numbers 420, 600 and 720. It is shown that the battery temperature reached stable temperatures of 48°C, 46°C and 44°C respectively, which comparing to the pure paraffin case, temperatures reduced by 11%, 12% and 12.5% respectively. Therefore, due to the low thermal conductivity of paraffin, the addition of nanoparticles to phase change materials is beneficial.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انتقال حرارت, نانوپارافین, باتری‌های لیتیوم-یونی, روش تجربی

نویسندگان مقاله محسن ملکی پور |
دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه کاشان

مجید سبزپوشانی |
دانشگاه کاشان

احسان هوشفر |
گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4280_72c51843a3eb6edf407816edbf8789a9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات