این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۷، صفحات ۴۴۵۵-۴۴۸۰

عنوان فارسی بهینه‌سازی سینماتیکی موتور استرلینگ براساس افزایش کار خروجی و با درنظرگرفتن فضای اشغالی موتور
چکیده فارسی مقاله موتور استرلینگ به دلیل برخی مزایا از جمله سروصدای کم، احتراق خارجی‌بودن و توانایی استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر انرژی های نوین، توجه پژوهشگران را در سال‌های اخیر به خود جلب نموده‌است. همچنین این موتورها در کاربردهایی با اختلاف دمای کم و یا زیاد قابل استفاده هستند. بدیهی است نوع سیلندرهای مورد استفاده، نحوه چیدمان آن‌ها و مکانیزم منتقل‌کننده حرکت می‌تواند بر روی عملکرد این موتور تاثیرگذار باشد. از سویی مهندسان و طراحان همواره به دنبال افزایش راندمان و کارایی در سیستم‌های مکانیکی هستند که در موتورها می‌تواند منجر به افزایش کار و یا توان خروجی موتور شود. در این مطالعه، در ابتدا به تحلیل ابعادی انواع مختلف موتور استرلینگ پرداخته می‌شود. سپس با تعریف پارامترهای هندسی موتور به عنوان متغیرهای طراحی، کار خروجی موتور با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی بیشینه خواهد شد. همچنین، برای جلوگیری از افزایش ابعاد موتور و فضای اشغالی آن، از روابط قیدی در مساله استفاده خواهدشد. بهینه‌سازی سینماتیکی بر روی چهار نوع مختلف از موتور استرلینگ اعمال می‌شود. برای حل مساله از سه روش بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیک، الگوریتم ازدحام ذرات و الگوریتم رقابت استعماری استفاده شده‌است. نتایج بهینه‌سازی سینماتیکی نشان می‌دهد کار خروجی موتور با ابعاد بهینه، حدودا 1/45 تا 4/59 برابر شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتور استرلینگ، سینماتیک، ترمودینامیک، روش‌های بهینه‌سازی، کار خروجی،

عنوان انگلیسی Kinematic Optimization of the Stirling engine for Maximum Output Work and Constraint of Occupied Space
چکیده انگلیسی مقاله The Stirling engine has attracted researchers' attention in recent years due to some advantages such as low noise, external combustion, and the ability to use solar and other new energy sources. Moreover, these engines can also be used in applications with low or high-temperature differences. The type of cylinders, their arrangement, and the transmission mechanism can affect this engine's performance. On the other hand, engineers and designers are always looking to increase the efficiency and effectiveness of mechanical systems, which in engines can lead to increasing the engine's work or power. In the current study, firstly, the dimensional analysis of different types of Stirling engines is done. Then, by defining the engine's geometric parameters as the design variables, the engine's output work will be maximized using optimization algorithms. Also, in order to prevent the increase of the dimensions of the engine and its occupied space, a new constraint in the problem will be used. Kinematic optimization is applied to four different types of Stirling engines. Three algorithms, namely genetic algorithm, particle swarm optimization, and imperialistic competition algorithm, have been used to solve the optimization problem. The results of kinematic optimization show that the output work of the engine with optimal dimensions has increased approximately 1.45 to 4.59 times.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور استرلینگ, سینماتیک, ترمودینامیک, روش‌های بهینه‌سازی, کار خروجی

نویسندگان مقاله عباس رحمتی |
دانشکده مهندسی مکانیک و مکاترونیک- دانشگاه صنعتی شاهرود

سید مجتبی واردی کولایی |
صنعتی شاهرود

حبیب احمدی |
دانشگاه صنعتی شاهرود

محمد حسین احمدی |
صنعتی شاهرود-مهندسی مکانیک


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4230_05e2972ba266746b9de82be4e56968f1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات