این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۶ (Special Issue)، صفحات ۴۰۲۳-۴۰۵۰

عنوان فارسی بررسی تجربی و مدل‌سازی ریاضی پاسخ ورق‌های فلزی مدور تحت بارگذاری دینامیکی شدید پی‌درپی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، رفتار پلاستیک ورق‌های مدور تحت بارگذاری دفعی مکرر بررسی ‌شده‌است. در بخش تجربی از سامانه پاندول بالستیک جهت اعمال بار دینامیکی و ورق‌های آلیاژ آلومینیوم استفاده شد. جهت بررسی پروفیل تغییر شکل و الگوی شکست نمونه‌ها، بار دینامیکی در محدوده وسیعی از 6/49 تا 24/69 نیوتن در ثانیه اعمال شد. جهت بررسی رفتار تحت بارگذاری مکرر، هر آزمایش تا 5 دفعه بارگذاری ادامه پیدا کرد. مشاهدات تجربی بیانگر تغییر شکل پلاستیک بزرگ سازه همراه با نازک‌شدگی نمونه‌های آزمایشی در مرزهای گیردار و همچنین پارگی برخی در همین ناحیه است. نتایج مشخص کرد که با افزایش تعداد دفعات انفجار و جرم خرج، خیز دائمی افزایش می‌یابد ولی خیز پیش‌رونده ورق به‌صورت نمایی کاهش می‌یابد. در بخش مدل‌سازی، با بهره‌گیری از روش تحلیل ابعادی، روابطی با فرم بسته بر مبنای اعداد بدون بعد به منظور پیش‌بینی بیشترین خیز دائمی ورق استخراج شد که بر اساس مراجع موجود، تاکنون در ادبیات موضوع ارائه نشده‌است. در این روابط، تأثیر پارامترهای مختلف مانند هندسه ورق، اینرسی بار اعمال‌شده و حساسیت ماده به نرخ کرنش در نظر گرفته‌شد. مقایسه نتایج حاصل از مدل با نتایج تجربی نشان داد که توافق بسیار خوبی بین نتایج تجربی و پیش‌بینی‌های مدل حاصل ‌شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بارگذاری دینامیکی شدید، بارگذاری پی در پی، ورق مدور، مدل‌سازی ریاضی، تحلیل ابعادی،

عنوان انگلیسی Experimental investigation and mathematical modeling of the response of circular metallic plates under successive intense dynamic loading
چکیده انگلیسی مقاله In the current research, the plastic behavior of circular plates under dynamic loading was investigated. In the experimental section, a ballistic pendulum apparatus and aluminum alloy plates were used. To investigate the deformation profile and the failure pattern of the specimens, dynamic loads were applied in a wide range from 6.49 to 24.69 Ns. To test the behavior under successive loading, each experiment was continued up to 5 loadings. Experimental observations indicate a large plastic deformation of the structure along with the thinning of the test specimens at fully clamped boundaries and the rupture of some in the same area. The results showed that with increasing the number of explosions and the charge mass, the maximum deflection increases, but the progressive deflection decreases exponentially. In the modeling section, some closed-form relations were proposed using the dimensional analysis approach to predict the maximum permanent deflection plates. In these relations, the effect of various parameters such as the plate geometry, inertia of the applied load, and strain rate sensitivity of material was considered. Comparing the results of the model with the experimental results showed that there is a very good agreement between the experimental results and the predictions of the model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بارگذاری دینامیکی شدید, بارگذاری پی در پی, ورق مدور, مدل‌سازی ریاضی, تحلیل ابعادی

نویسندگان مقاله مجتبی ضیاء شمامی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان

هاشم بابایی |
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

توحید میرزابابای مستوفی |
استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه ایوان کی

حسین خدارحمی |
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، ایران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4311_7768261128b39728cd26b067185912d6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات