این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۵۹-۸۳
عنوان فارسی
بررسی اثر وابستگی کالایی در صادرات محصولات کشاورزی ایران
چکیده فارسی مقاله
تجارت خارجی یکی از مؤلفههای مهم در توسعه اقتصادی بهویژه برای کشورهای در حال توسعه است که از این طریق، میتوانند به رشد سریع اقتصادی دست یابند. در سالهای اخیر، وابستگی کالایی به یکی از مباحث نوظهور در حوزه تجارت بینالملل تبدیل شده است که بر اساس یافتههای تجربی پژوهشهای مختلف، موجب تغییر در الگوی تجاری کشورهای مختلف میشود. از اینرو، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر متغیر وابستگی کالایی بر صادرات محصولات کشاورزی ایران و شرکای تجاری منتخب بود؛ و بدین منظور، از شاخص مزیت نسبی استفاده شد، که بیانگر تخصصی شدن کشورها و شاخص نزدیکی بهمنظور یافتن تشابه کالایی است. برای تعیین نوع اثرگذاری متغیرها، از الگوی جاذبه و روش درستنمایی شبهبیشینه پوآسن (PPML) در دوره زمانی 2001 تا 2018 استفاده شده که بر اساس نتایج الگوی جاذبه، تأثیر متغیر وابستگی کالایی بر افزایش تجارت محصولات کشاورزی ایران چشمگیر است. همچنین، بر اساس نتایج تحقیق، متغیرهای درآمد سرانه و جمعیت شرکای تجاری اثر مثبت و معنیدار و فاصله جغرافیایی اثر منفی و معنیدار بر صادرات کشاورزی ایران دارند. بنابراین، پیشنهاد میشود که بازارهای هدف نزدیک و با درآمد سرانه بالا و نیز دارای درجه بالای وابستگی کالایی مد نظر صادرکنندگان قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،تجارت&،quot،، &،quot،محصولات کشاورزی&،quot،، &،quot، وابستگی کالایی &،quot،، &،quot،برآوردگر درستنمایی شبه بیشینه پوآسن &،quot،،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Product Relatedness on Iranian Agricultural Exports
چکیده انگلیسی مقاله
Foreign trade is a critical component of economic development, particularly for developing countries. Over recent years, product relatedness has turned into an emergent factor in international trade. According to empirical findings from various studies, this factor can alter the business models of different countries. In this regard, this study aimed at investigating the effect of product relatedness on Iran's agricultural exports and selected countries. For this purpose, the comparative advantage index and the proximity index were used to investigate the countries' specialization and similarities between products, respectively. The gravity model and the Poisson Pseudo Maximum Likelihood (PPML) method were also used to determine the effect of variables between 2001 and 2018. The gravity model results indicated the significant effect of the product relatedness variable on increasing the trade of Iranian agricultural products. It was also found that the per capita income and population of trading partners had a significantly positive effect on Iran's agricultural exports, while the effect of geographical distance was significantly negative. According to the findings, exporters are suggested to concentrate on close target markets with a high per capita income and a high level of product relatedness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,تجارت&,quot,, &,quot,محصولات کشاورزی&,quot,, &,quot, وابستگی کالایی &,quot,, &,quot,برآوردگر درستنمایی شبه بیشینه پوآسن &,quot
نویسندگان مقاله
سارا باغبان حقیقی |
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
رضا مقدسی |
نویسنده مسئول و دانشیار گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
امیر محمدی نژاد |
استادیار گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_127938_72e3d802f022de77b37cbdfff9544977.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات