این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۲۷

عنوان فارسی مطالعه تفاوت بین زبان آموزان خودآموز و غیرخودآموز از منظر بکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی
چکیده فارسی مقاله استقلال و خودآموزی مفاهیمی هستند که در روش‌های نوین آموزش زبان‌‌های خارجی ارزش و معنایی دوباره یافته‌اند. هدف از انجام این تحقیق بررسی این مسأله است که چگونه می‌توان در کلاس آموزش زبان فرانسه به زبان‌آموزان جهتِ داشتن استقلال در یادگیری و مهارت خودآموزی کمک کرد؟ برای ارائه راهکار در این زمینه ابتدا نیاز به پاسخ به این پرسش داریم که اساساً چه تفاوتی میان زبان‌آموزان خودآموز و غیرخودآموز وجود دارد؟ فرضیه ما این است که فراگیرانِ خودآموز بطور طبیعی از «دانش-مهارت بودن»، «دانش-مهارت یادگیری»  و تجربه زیسته‌ی بالاتری نسبت به دیگران برخوردارند. بمنظور مقایسه توانایی‌های فراگیران خودآموز و غیرخودآموز در بکارگیری استراتژی‌های شناختی و فراشناختی، فراخوانی منتشر کردیم و از 35 نفر از فراگیرانی که زبان فرانسه را کاملاً و یا نسبتاً بصورت خودآموز فراگرفته بودند خواستیم تا به دو پرسشنامه در خصوص بکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی پاسخ دهند. این دو پرسشنامه برگرفته از پولیتزر، مک گروارتی و ویلینگ می‌باشد. همزمان از 35 نفر از افرادیکه در هیچ دوره‌ای از یادگیری زبان فرانسه بصورت خودآموز عمل نکرده بودند نیز خواسته شد تا به دو پرسشنامه فوق پاسخ دهند.. نتایج این پژوهش که بصورت آمار توصیفی ارائه گردید نشان می‌دهد که فراگیران خودآموز در بکارگیری هر دو گونه راهبردی از توانایی‌های بالاتری برخوردارند. در نتیجه باید گفت که استقلال و کلیه راهبردهای شناختی و فراشناختی اگر چه ممکن است بصورت طبیعی در تمامی افراد وجود داشته باشد اما ظهور آنها از حالت بالقوه به بالفعل در بیشتر موارد  امری خود به خودی نیست و نیاز به حمایت آموزشی دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودآموزی،استقلال،راهبردهای شناختی،راهبردهای فراشناختی،زبان‌آموز

عنوان انگلیسی The study of difference between self-taught and non-self-taught learners in terms of the use of cognitive and metacognitive strategies
چکیده انگلیسی مقاله Autonomy and self-learning are concepts that have regained value and meaning in modern methods of foreign language teaching. The purpose of this study is to investigate how language learners can be helped to gain autonomy in learning and self-learning skills in a French language classroom. To provide a solution in this regard, we first need to answer the question, what is the basic difference between self-taught and non-self-taught language learners? Our hypothesis is that self-taught learners naturally have higher "knowledge-skills", "knowledge-learning skills" and higher life experience than others. In order to compare the abilities of self-taught and non-self-taught learners in applying cognitive and metacognitive strategies, we published a call and asked 35 learners who had learned French completely or partially on their own to answer two questionnaires about using cognitive and metacognitive strategies. These two questionnaires are taken from Politzer, McGroarty and Willing. At the same time, 35 people who had not been self-taught in any course of learning French were asked to answer the above two questionnaires. The results of this study, which was presented as a descriptive statistic, show that learners use both strategies They have higher abilities. As a result, it should be said that autonomy and all cognitive and metacognitive strategies, although they may exist naturally in all individuals, but their emergence from potential to actual in most cases is not spontaneous and requires educational support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-learning,autonomy,cognitive strategies,metacognitive strategies,learner

نویسندگان مقاله لیلا شوبیری | Leila Shobeiry
Leila ShobeiryAssistant Professor, Department of French & German Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
استادیار و عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه و آلمانیدانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعیواحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27447-4&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات