این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تبیین رویکرد حضرت آیتالله خامنهای به تحصیلات عالیه زنان
چکیده فارسی مقاله
پیش از انقلاب اسلامی ایران، زمینه سازی جهت توسعه و پیشرفت تحصیلات عالی بانوان به عنوان مصداقی از حقوق بشر در جوامع مختلف و از جمله در ایران مورد توجه قرار داشته است. پس از انقلاب اسلامی و مواجهه با رویکرد جدیتر قوانین ایران به مبانی اسلامی، حفظ مردان در مرکز قدرت خانوادگی و اجتماعی، فرصتهای برابر تحصیلات عالی بانوان بخصوص در حوزههای علمیه که مرکز اندیشهسازی حقوقی ایران به شمار میرود را با چالشهایی از جمله تضعیف سطح علمی بانوان طلبه نسبت به مردان حوزوی علیرغم برخورداری از سطوح همنام، روبرو کرد. چراکه اعطای فرصتهای برابر شغلی و مدیریتی به بانوان، لازمهی بهرمندی ایشان از فرصتهای برابر علمی در سطوح عالی حوزوی و دانشگاهی است. لذا پژوهش حاضر در راستای بررسی دیدگاه امامین انقلاب در خصوص تحصیلات عالی زنان در حوزه و دانشگاه، به تبیین رویکرد آیتالله خامنهای در این خصوص پرداخته است. یافتهها حاکی از الزام و ضرورت و بلکه وجوب کفایی تحصیلات عالی دانشگاهی در برخی زمینهها همچون پزشکی، قضاوت، سیاستگذاری و مدیریت، همچنین تحصیلات عالی حوزوی زنان تا سطح اجتهاد بخصوص در حوزه مسائل زنان و خانواده است. نتیجه اینکه اعطای قدرت حاصل از تحصیلات عالی به بانوان مورد تاکید و بلکه مطالبه آیت الله خامنهای از جامعه زنان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زنان،تحصیلات تکمیلی،حقوق زنان،مسئولیت زنان،آیتالله خامنهای،
عنوان انگلیسی
Women's education from the perspective of Ayatollah Khamenei
چکیده انگلیسی مقاله
Prior to the Islamic Revolution of Iran, paving the way for the development and advancement of women's higher education was considered as an example of human rights in various societies, including Iran. After the Islamic Revolution and facing a more serious approach of Iranian laws to Islamic principles, keeping men at the center of family and social power, equal opportunities for higher education for women, especially in seminaries that are the center of Iranian legal thought. Rud faced challenges such as weakening the academic level of female students compared to seminary men despite having the same level. Because giving equal job and managerial opportunities to women is a prerequisite for them to enjoy equal scientific opportunities at higher seminary and university levels. Therefore, the present study, in order to examine the view of the Imams of the Revolution regarding the higher education of women in the seminary and the university, has explained Ayatollah Khamenei's approach in this regard. Findings indicate the necessity and necessity of university higher education in some fields such as medicine, jurisprudence, policy and management, as well as women's seminary higher education up to the level of ijtihad, especially in the field of women and family issues. The result is that giving power from higher education to women is emphasized, but also Ayatollah Khamenei's demand from the women's community.In fact, the purpose of this study is to investigate the importance of women's education in Islamic society with regard to the views and possibly the limitations of Islamic jurisprudence in the Islamic Republic of Iran; Therefore, one of the most important goals is to study and explain the attitude of the rulers of the Islamic society, especially the jurisprudent and the ruler present at the head of the Islamic Republic of Iran, regarding the changing social status of women in Iran and the world. This research is considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
زنان,تحصیلات تکمیلی,حقوق زنان,مسئولیت زنان,آیتالله خامنهای
نویسندگان مقاله
لیلا ثمنی |
پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا سلام الله علیها
نگین قاری |
دانشگاه الزهرا دانشکده علوم اجتماعی رشته مطالعات زنان
معصومه شهریاری |
دانشگاه شهید مطهری
خدیجه حامدی |
موسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی
نشانی اینترنتی
https://jstmt.ut.ac.ir/article_89250_3f7c01e26aba7e29fe97200f79f280fd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات