این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۷۷-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی نوسانات شاخص خشک بالتیک، تغییرات نرخ ارز و فعالیت اقتصاد جهانی بر کل کالاهای بارگیری شده در ایران
چکیده فارسی مقاله
براساس آمار سازمان توسعه و تجارت (2018) تجارت دریایی بیش از 90 درصد از تجارت کل را تشکیل می دهد. در ایران با احتساب آمار نفتی این سهم حدود 98 درصد در واردات و 85 درصد در صادرات است. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تجارت دریایی ایران حائز اهمیت است. شاخص خشک بالتیک بعنوان پیشروترین شاخصهای اقتصادی است که رابطه نزدیک با فعالیت اقتصاد جهانی دارد و اقتصاد حمل و نقل دریایی را اندازه گیری می کند. بر این اساس در مقاله حاضر اثرات نوسانات شاخص خشک بالتیک، تغییرات نرخ ارز و فعالیت اقتصاد جهانی بر کل کالای بارگیری شده بنادر مالکیتی ایران در دوره زمانی 1379:01-1398:12 برآورد شده است. نوسانات شاخص خشک بالتیک با استفاده از واریانس شرطی AR(1) و GARCH(1,1) اندازهگیری شده است. نتایج بدست آمده از آزمونهای حداقل مربعات تعمیمیافتهFMOLS و رگرسیون جزء تصحیح شده CCR نشان داد که کشش بلند مدت کالاهای بارگیری شده دریایی به شاخص فعالیت جهانی اقتصاد و نرخ ارز اسمی (تنزل ارزش پول) مثبت و نسبت به نوسانات شاخص خشک بالتیک منفی است. نتایج دوره مورد مطالعه در ایران دلالت بر این دارد که رشد اقتصاد جهانی و افزایش رقابت پذیری اقتصاد، رشد کالاهای بارگیری شده در ایران را افزایش میدهد و افزایش نوسانات شاخص خشک بالتیک رشد کالاهای بارگیری شده در ایران را کاهش داده است. با توجه به ضریب تصحیح خطای برآورد شده همگرایی مدل به سمت تعادل بلندمدت به کندی انجام میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجارت دریایی، شاخص خشک بالتیک، فعالیت اقتصاد جهانی، آزمون لامسدین پاپل، رگرسیون حداقل مربعات معمولی تعدیل شده،
عنوان انگلیسی
Impact of the BDI Volatility, exchange Rate Movement and Global Economic Activity on Loaded Port Cargo in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
According to the Trade and Development Organization Seaborne Trade accounts for more than 90% of total trade. In Iran, including oil statistics, this share is about 98% in imports and 85% in exports. Therefore, it is important to identify the factors affecting Iran's Seaborne trade. The Baltic Dry Index is one of the leading economic indicators that closely relates to global economic activities and measures the shipping economy. This article explores the impact of the BDI Volatility, exchange rate movements and global economic activity on loaded cargoes in Iran in the period of 1379: 01- 1398: 12. BDI Volatility were measured by using conditional variance AR(1) and GARCH(1, 1). The results of the generalized least squares tests of FMOLS and CCR-corrected component regression showed that The long-term elasticity of loaded port cargo to the global economic activity index and the nominal exchange rate (depreciation of the currency) is positive , while the elasticity of loaded port cargo to the BDI volatility is negative. The results indicate that the growth of the global economy and the competitiveness tend to increase the Seaborne Trade in Iran, while the BDI volatility had a negative impact on the growth of total loaded cargo in Iran. Due to the estimated error correction coefficient, the convergence of the model towards the long-run equilibrium is slow.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجارت دریایی, شاخص خشک بالتیک, فعالیت اقتصاد جهانی, آزمون لامسدین پاپل, رگرسیون حداقل مربعات معمولی تعدیل شده
نویسندگان مقاله
مهدخت حبیبی |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
زهرا افشاری |
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تهران
عباس معمارنژاد |
استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مهدی تقوی |
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
نشانی اینترنتی
https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_13815_d1310ef00f6573c495b7c7c5513c5aad.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات