این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نظریه های کاربردی اقتصاد، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی بررسی رابطه بین باور خودکارآمدی و تشکیل یا تغییرات نهادی سازمان‌های اقتصادی ایران (با رویکرد تحلیل محتوای کیفی استقرائی)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش در پی اثبات این ادعا، که وجود برخی باورها در رهبران و نخبگان جامعه بر تشکیل نهادهای کارآمد و تغییرات نهادی تاثیر دارد، به جمع بندی نظرات نورث و اقتصاددانان شناختی دیگری پرداخته است. ابتدا با بحث پیرامون دو گروه «کارآفرینان ایدئولوژیک» و «کارآفرینان اقتصادی و سیاسی» درباره تاثیر یک فرد در تغییرات نهادی بحث شده و در گام بعدی به بحث در زمینه باورهایی که در یک فرد، این توانایی را ایجاد می‌کند، تا بتواند در یک یا چندین نهاد، تغییر ایجاد نماید، پرداخته شده است. در این زمینه، نورث تنها به کلیاتی از ویژگی‌های چنین باورهایی اشاره نموده است؛ لذا با بررسی نظرات سایر اقتصاددانانی که به پژوهش و نظریه پردازی درباره باورهای این افراد پرداخته‌اند، باور خودکارآمدی به عنوان باوری موثر در رهبران و نخبگانی که می‌توانند تغییرات نهادی مثبت ایجاد نمایند شناخته شده است. در نهایت با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی، و بر اساس متن مصاحبه با افرادی که صاحب‌نظران آن‌ها را به‌عنوان افراد مؤثر بر تشکیل نهادهای اقتصادی موفق معرفی نموده‌اند، بین تأثیر ایشان بر نهادهای اقتصادی و باورخودکارآمدی آن‌ها ارتباط مثبت مشاهده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقتصاد نهادی، اقتصاد شناختی، کارآفرین ایدئولوژیک، باور خودکارآمدی،

عنوان انگلیسی Investigating the Beliefs of Influential People in Changing the Official Institutions of Iranian Economy Using Content Analysis of Oral History Texts
چکیده انگلیسی مقاله This study summarizes the views of North and other cognitive economists in order to prove the claim that the existence of certain beliefs in the leaders and elites of society has an impact on the formation of efficient institutions and institutional change. First, by discussing the two groups of "ideological entrepreneurs" and "economic and political entrepreneurs", the impact of the individual on institutional change is discussed, and the next step is to discuss the beliefs that create this ability in an individual, so that in one or Several institutions, make changes, have been addressed. In this context, North mentions only generalities of the characteristics of such beliefs; therefore, by examining the opinions of other economists who have researched and theorized about the beliefs of these people, the belief in self-efficacy has been recognized as an effective belief in leaders and elites who can bring about positive institutional change. Finally, by the method of inductive qualitative content analysis, and based on the text of interviews with people who have been introduced by experts as effective people in the formation of successful economic institutions, a positive relationship has been observed between their impact on economic institutions and their self-efficacy
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اقتصاد نهادی, اقتصاد شناختی, کارآفرین ایدئولوژیک, باور خودکارآمدی

نویسندگان مقاله رضا خواجه نایینی |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

محمدطاهر احمدی شادمهری |
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

احمد صباحی |
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

علی چشمی |
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_12578_38d85d23b292988571ded2ba5903fb71.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات