این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۱۵-۲۴۰
عنوان فارسی
شهرنشینی و مصرف انرژی در ایران: کاربردی از مدل STIRPAT
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به بررسی نحوه اثر گذاری شهرنشینی بر تقاضای مصرف انرژی در ایران، با استفاده از مدل STIRPAT و داده های آماری سالهای 1375 تا 1393 میپردازد. روش ARDL برای تخمین روابط بلندمدت و کوتاه مدت و علیت گرنجری VECM به منظور تعیین جهت رابطه بین متغیرها استفاده شده است. لگاریتم طبیعی متغیرهای مصرف انرژی سرانه ، جمعیت شهرنشین، GDP سرانه، تکنولوژی سرانه و حمل و نقل مسافر در این مطالعه استفاده شدهاند. نتایج بلندمدت نشان میدهد که لگاریتم شهرنشینی و مجذور آن اثر مثبت بر مصرف انرژی دارند. اثر مثبت حمل و نقل برمصرف انرژی گویای انرژی بر بودن تکنولوژی به کار رفته در این صنعت است. افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه مصرف انرژی را افزایش داده است. ارتباط بین تکتولوژی و مصرف انرژی گویای کارکرد اثرات برگشتی است. نتایج کوتاه مدت نیز اثر مثبت شهرنشینی را تایید میکند. روابط کوتاه مدت بین رشد اقتصادی و مصرف انرژی مثبت است. تکنولوژی به صورت منفی و حمل و نقل به صورت مثبت در کوتاه مدت بر مصرف انرژی اثرگذارند. انحراف کوتاه مدت تابع تقاضای انرژی در هر فصل معادل 39/15درصد تصحیح میشود و حدود 1 سال و 2 ماه برای رسیدن به مسیر تعادل بلند مدت طول خواهد کشید. براساس نتایج علیت گرنجری مصرف انرژی علت گرنجری شهرنشینی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهرنشینی، تقاضای انرژی، مدل STIRPAT،
عنوان انگلیسی
Urbanization and Energy consumption in Iran: Application of STIRPAT Model
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the importance of urbanization and its relationship with energy sources, it is necessary to examine the relationship between these two variables for policy making. Accordingly, this paper reinvestigates the relationship between urbanization and energy consumption in case of Iran for the period of 1375-1393 by employing the STIRPAT (Stochastic Impact by Regression on Population, Affluence and Technology) model and autoregressive distribution lag (ARDL) Bound Test. Long-term results show that logarithms of urbanization and its square have a positive effect on energy consumption. The positive effect of transportation on energy consumption is shown that energy is the technology used in this industry. The increase in GDP per capita has increased energy consumption. The relationship between technology and energy consumption suggests the function of return effects. Short-term results also confirm the positive impact of urbanization. Short-term relationships between economic growth and energy consumption are positive. Technology has negative effect and transportation will positively affect energy consumption in the short term. Our empirical results indicate that the short run deviations stem in energy demand function is corrected by 15.39% in each quarter and will take 1 year and 2 months to achieve stable long run equilibrium path. Based on the Granger causality results, energy consumption is a major cause of urbanization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شهرنشینی, تقاضای انرژی, مدل STIRPAT
نویسندگان مقاله
حسن فرازمند |
دانشیار اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز
ابراهیم انواری |
استادیار اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز
بقیت اله موسوی |
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_12233_0af58f474d110fea70504234d0b00fe7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات