این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱۶، شماره ۲۳، صفحات ۱۱۹-۱۴۰
عنوان فارسی
طراحی و ارزیابی ساختار عاملی: روشی برای سنجش طرحواره در درک مطلب خواندن زبان دوم
چکیده فارسی مقاله
چکیدهقاطبه ی نظریه پردازان بر این مهم اتفاق نظر دارند که درک مطلب[1] یکی از مهمترین مهارت های زبانی چه در زبان اول وچه در زبان دوم می باشد. یکی از عوامل دخیل در درک مطلب و داشتن خوانش و قرائت مختلف از متون، درکنار عوامل زبانی[2] همچون گرامر و لغت، طرحواره یا اسکیما[3] می باشد. آنچه در پژوهش حاضر بررسی میشود ارائه ی نتایج اعتبار سنجی روشی برای سنجش طرحواره به همراه مروری بر پیشینه ی تاریخی آن معطوف روانشناسی شناختی[4] و فلسفه می باشد. در این راستا، پس از بررسی پیشینه ی مربوطه، سی و چهار مولفه ی اولیه غربال شدند. متخصصان مرتبط با طرحواره و زبان دوم و شناخت تجشم یافته[5]، بیست و هشت آیتم برای محک در بوته ی آزمایش جهت سنجش بار عاملی[6] را تایید کردند . به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلییلی عاملی اکتشافی[7] و سپس تأییدی[8] و به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بدست آمده روشی دو عاملی (طرحواره ی محتوایی[9] و طرحواره فرمال[10]) را نمایان کرد. درپایان ، نتایج بدست آمده و پیامدها و فواید پژوهش حاضر مورد بررسی قرار می گیرند.[1] Reading comprehension[2] Linguistic factors[3] Schema (schemata)[4] Cognitive psychology[5] Embodied cognition[6] Factor loadings[7] Exploratory Factor Analysis[8] Confirmatory Factor Analysis[9] Content Schema[10] Formal schema
کلیدواژههای فارسی مقاله
درک مطلب زبان دوم،
عنوان انگلیسی
طراحی و ارزیابی ساختار عاملی: روشی برای سنجش طرحواره در درک مطلب خواندن
چکیده انگلیسی مقاله
قاطبه ی نظریه پردازان بر این مهم اتفاق نظر دارند که درک مطلب یکی از مهمترین مهارت های زبانی چه در زبان اول وچه در زبان دوم می باشد. یکی از عوامل دخیل در درک مطلب و داشتن خوانش و قرائت مختلف از متون، درکنار عوامل زبانی همچون گرامر و لغت، طرحواره یا اسکیما می باشد. آنچه در پژوهش حاضر بررسی میشود ارائه ی نتایج اعتبار سنجی روشی برای سنجش طرحواره به همراه مروری بر پیشینه ی تاریخی آن معطوف روانشناسی شناختی و فلسفه می باشد. در این راستا، پس از بررسی پیشینه ی مربوطه، سی و چهار مولفه ی اولیه غربال شدند. متخصصان مرتبط با طرحواره و زبان دوم و شناخت تجشم یافته ، بیست و هشت آیتم برای محک در بوته ی آزمایش جهت سنجش بار عاملی را تایید کردند . به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلییلی عاملی اکتشافی و سپس تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بدست آمده روشی دو عاملی (طرحواره ی محتوایی و طرحواره فرمال ) را نمایان کرد. درپایان ، نتایج بدست آمده و پیامدها و فواید پژوهش حاضر مورد بررسی قرار می گیرند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
درک مطلب زبان دوم
نویسندگان مقاله
امین رئیسی وانانی |
دانشگاه شهید بهشتی
ساسان بالغی زاده |
دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
https://clls.sbu.ac.ir/article_100142_d0e26cfd2d197f392977de0f9152d7b2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات