این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱۶، شماره ۲۳، صفحات ۲۱۷-۲۴۸
عنوان فارسی
گفتمان جغرافیای سیاسی: جنگ و خودزندگی نامههای زنان عراقی
چکیده فارسی مقاله
این مقاله بر رابطهی بین ادبیات و فضا مبتنی است و با مرکزیتبخشی به رابطهی زنان و جنگ، برهمکنش بین فضا/جغرافیا و ادبیات ــ خودزندگینامهنویسیِ زنان عراقی ــ را میکاود. رویکرد نظری محوری که در این نوشتار از آن بهره گرفته میشود رویکردی ژئوپلتیکی/سیاست جغرافیایی است با عنوان نقد جغرافیایی که برنارد وستفال واضع آن است. با این حال تفاسیر رابرت تالی از نقد جغرافیایی، و نیز ایدههای دورانساز آنری لوفور در تولید فضا به عنوان پشتیبانهای نظری برای پژوهش حاضر به شمار میروند. افزون بر این، بینشهای فیلسوفانی مانند ژیل دلوز نظریهپردازان فضای جنسیتی از جمله دورین ماسی نیز بهره گرفته شده است تا مبنای نظری جامعتری فراهم آید. هیفا زنگنه و دنیا میخائیل دو خودزندگینامهنویسی هستند که این پژوهش بر آن است تا به شیوهای تطبیقی نشان دهد جنگ چه تاثیرات سیاسی، جامعهشناختی و روانشناختیای بر رویکرد ادبیشان داشته است. بدین منظور بر رویای بغدادنوشتهی زنگنه و خاطرهی موجی دورافتاده از دریا نوشتهی میخائیل تمرکز میشود.زنگنه و میخائیل تصویری از زندگیشان زیر فشار شکنجه، در وضعیت جنگی، و در تبعید ارائه میکنند. این مقاله به لحاظ زمانی حوادث سال 1980 تا اولین سالهای هجوم امریکا به عراق در سال 2003 را پوشش می دهد. خاطرهنویسان جنگ اطلاعاتشان را به شکلِ نقشهپردازیهایی غیر متعارف سامان میدهند که با تبیین و توضیح فضا و زمانها پیش میروند. پس از معرفی کوتاه نویسندگان و آثارشان، به بررسی نظریههای ژئوپلتیکی/سیاست جغرافیایی مرتبط با موضوع مقاله پرداخته می شود. سپس با اتکا بر مفاهیم اصلی رویکرد نقد جغرافیایی ــ فضازمانمندی، تخطی، و ارجاع ــ و نیز برخی مفاهیم فضاییِ دیگر تلاش می شود تا به واکاوی و مقایسهی تطبیقی خودزندگینامههای مورد اشاره پرداخته شود. در انتها نیز تحلیل نهایی در بستر نظری گستردهترِ تولید فضا گنجانده میشود. این طور استدلال می شود که خودزندگینامه نقش موثری در روایتهای تاریخی از جنگ عراق ایفا میکند. زنان خودزندگینامهنویس جنگ اگرچه بیتردید تحت تاثیر روایتهای شخصی هستند اما دریچههایی را به سوی جنگ میگشایند که فقط شاهدان عینی میتوانند ارائه کنند. در نتیجه میتوان استدلال کرد که خودزندگینامهنویسی زنان از جنگ اگر چه بیشتر و پیشتر به عنوان آرشیو تاریخی در نظر گرفته می شد اما باید اذعان کرد به عنوان نوع مجزایی از آثار ادبی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه 1- برتراند وستفال، واژه 2-زنان عراقی خودزندگینامهنویس جنگ، واژه 3- نقد جغرافیایی، واژه 4- هانری لوفور، واژه 5- رابرت تالی، واژه 6- فضازمانمندی،
عنوان انگلیسی
Géopolitique Parle-Femme: Iraqi Female War Memoirists
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction This research employs a comparative study design to analyze the political, sociological, and physiological impacts that Iraq-Iran and Iraq-America war had in shaping the literary approach that the Arab/Iraqi female war memoirists use. The Arab/Iraqi war memoirists including Haifa Zangana and Dunya Mikhail try to bring out the violent effects of the oppressive space as considered the concept of subjectivity, which they live. The Arab/Irqi war memoirists portray themselves as authoritative spears in the war whether they were acting as civilians or soldiers to overcome the aggression, where they take a transgressive move by attacking gender roles and taking up masculine roles such as leading activists’ groups. The current research is based on the premises that from a geopolitical point of views, Zangana and Mikhail are found to rewrite the scripts of war as a reflection of the gendered experiences, while they open up new approaches to the themes of war in literature and narrative. Background of the studies Kelly Robin Adams in her doctoral dissertation “Literature Practices in Women’s Memoirs of the Civil Rights Movement “(2012) carried out a research on the literate practice in women’s memoirs of the Civil Rights Movement, where the researcher highlights the participatory roles that women played in the movement including their ability to act publicly in a movement remembered mostly for its male leaders. On the other hand, Johnson M. Alison in his book, Histories of War: Representations of Silence in Woman’s Vietnam/American War Narratives (2016) draws on the feminist rhetorical theories of silence, listening, and praxis to interrogate traditional psychoanalytic through thought by investing how America, Vietnamese, and Vietnamese-American women who experienced the war provide a different model for narrating the war and coping with trauma. On her part, Amy Kathleen Sininger with The Truth in Comedy: Representations of Postfeminist Success and American Culture in Women’s Comedic Memoirs (2015) researched on the representations of postfeminist success and American culture in women’s comedic memoirs. The researcher carried out an in-depth analysis of how the increasing prominence of comedic is memoir is indicative of American cultural changes, particularly in relation to women and feminist, as women prove to dominate the genre. Consequently, Jenny Young Kijowski in Gender and Trauma from World War I to the War in Iraq: Narrative in the Aftermath of Loss (2015) analyzes the theme of gender ad trauma from World War I to the war in Iraq. The studies portrayed are correlated in some way because they provide the avenues with which the authors could express their experiences with the war while taking a transgressive move to portray themselves as agent of destruction of the symbolic order that privilege the masculine in literature. Materials and Discussions The variations in the geopolitical orientations of the Arab/Irqi female war memoirists provides readers with the information about how the space they occupied influenced their selection of language and style of approaching about the war events in the Iraq-Iran and America-Iraq war. These geopolitical orientations form the foundation for the selection of the theoretical perspectives that can be used to read the Arab/Irqi female war memoirs. This research employs “Geocriticism” approaches by theorists like Bertrand Westphal, and Robert Tally, and philosophers like, Henri Lefebvre with his Production of Space to analyze the relation existing between the subjects and space in literary terms with critics such as Hélèn Cixous the concept of écriture feminine. Conclusion From a geocriticism approach, the Arab female war memoirists are found out to rewrite the scripts of the Iraq-Iran and the Iraq-American war as a reflection of the gendered experience, where they open up new approaches to the theme of war in the literary world. The audience of the studies can therefore track the foundation for creating knowledge in terms of how space, land, and spatiality within the jurisdiction of Arab female war memoirists influences their style of approach in portraying the events of the war.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژه 1- برتراند وستفال, واژه 2-زنان عراقی خودزندگینامهنویس جنگ, واژه 3- نقد جغرافیایی, واژه 4- هانری لوفور, واژه 5- رابرت تالی, واژه 6- فضازمانمندی
نویسندگان مقاله
فریده شهریاری |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
لیلا برادران جمیلی |
واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
نشانی اینترنتی
https://clls.sbu.ac.ir/article_100152_8fadc0329660758fdcece8e7380b83a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات