این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۳-۳۶

عنوان فارسی تحلیل نشانه شناسی داستان های کودک و نوجوان تاجیکی
چکیده فارسی مقاله داستان‌ها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایه‌های زیرین داستان‌ها، نمایان­گر ویژگی‌های اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانه‌‌شناسی و الگوی کنشگران گرمس داستان‌های کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستان‌ها و ارتباط آن با مبانی و چارچوبه­های کلی فرهنگ و آموزش در آن کشور دست یابد. برای این منظور، تعداد 5 داستان از 100 جلد کتاب داستان کودک و نوجوان تاجیکی به صورت نمونه­گیری هدفمند انتخاب گردید. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد این داستان­ها در صدد باوراندن و نزدیک کردن مخاطب به مفاهیم و پیام­هایی همانند اعتماد به نفس، کمک به مظلوم، شجاعت، احترام به پدر و مادر و آزادی و دور کردن مخاطب از برخی باورها و مفاهیمی همچون تنبلی، غرور وظلم و ستم هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نشانه‌شناسی، گرمس، مدل کنشگران، داستان‌های کودک و نوجوان تاجیک،

عنوان انگلیسی A Semiotic Analysis of Tajik Children and Adolescence Stories
چکیده انگلیسی مقاله Stories reflect intellectual and cultural foundations of each society and discovering the elements of the infrastructure and underlying layers of story, represents social specifications of each nation. This research is tries to apply semiotic approach and pattern of Gramies actors in the analysis of Tajik children and adolescence stories and find out the cultural and educational infrastructural latent in these in that country. For this purpose, 5 stories from 100 Tajik children and adolescence story books as targeted sampling have been chosen. The findings of this research show that these stories try to lead and approach addressee to notions and messages such as self esteem, helping the oppressed, brevity, respecting parents, freedom and preventing some beliefs or concepts such as laziness, arrogance and tyranny.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نشانه‌شناسی, گرمس, مدل کنشگران, داستان‌های کودک و نوجوان تاجیک

نویسندگان مقاله علی کریمی فیروزجایی |
استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیام نور

محمدرضا احمدخانی |
دانشیار گروه زبانشناسی همگانی/ دانشگاه پیام نور

ناهید عباسی |
دانشجو/ دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_100120_e9931f9a51a556fab59af8655865b3c4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات