این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۹۱-۲۱۲
عنوان فارسی
گستردگی همزمان قدرت و مقاومت؛ خوانش فوکویی نمایشنامه پیروزی اثر هاوارد بارکر
چکیده فارسی مقاله
هاوارد بارکر ازجمله نمایشنامهنویسان صاحبسبکِ معاصر انگلستان است که روشهای اِعمال قدرت بر جامعه انگلستان را مورد انتقاد قرار میدهند. بارکر در نمایشنامههای دهه 70 و 80م. خود، افرادی را بازمینمایاند که در شرایط انتقال قدرت قرار میگیرند و این تغییر برایشان فاجعهبار است. برایناساس، بارکر تئاترش را «تئاتر فاجعه» مینامد. شخصیتهای نمایشهای او با تغییر در شرایط سیاسی و اجتماعی هویت خود را بازتعریف و فردیت خود را بازیابی مینمایند. نمایشنامه پیروزیِ بارکر نیز اوضاع فاجعهبار دوران بازگشت سلطنت چارلز دوم را به صحنه میآورد. در این شرایط، قدرت فراگیر چارلز، مخالفان را به تبعیت از خود و یا نابودی سوق میدهد. به همین دلیل، آدمهای نمایش ناگزیر به مقاومت در برابر این قدرت ویرانگر یا نابودی کامل هستند. این مقاومت با نظریههای میشل فوکو درباره «گستردگی همزمان قدرت و مقاومت» و مفاهیم مربوط به «انقیاد» افراد و هویتیابی آنان قابل بررسی است؛ لذا فرضیه این نوشتار بر این پرسش قرار میگیرد که آیا راهکارهای افراد برای مقاومت در برابر قدرت و انقیاد ناشی از آن با نظریات فوکو همخوانی دارد؟ این پژوهش در نهایت نشان میدهد که نظریهپردازیهای فوکو با رفتارها و جهتگیریهای شخصیتهای این نمایشنامه همخوانی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاستگذاریهای زبان خارجی، برنامهریزی زبان خارجی، اسناد بالادستی زبان محور، آموزش زبان خارجی، چارچوب هورنبرگر،
عنوان انگلیسی
The Co-extensiveness of Power and Resistance: A Foucauldian Reading of Howard Barker’s Victory
چکیده انگلیسی مقاله
Howard Barker’s theatre of catastrophe depicts subjects in violent crisis from which they can hardly escape. Such crises which generally happen in socio-political transformations of power enforce the subjects to subjectivise themselves. Accordingly, a socio-political crisis is seen in his Victory. The catastrophic transformation of power from Cromwell’s puritan administration to Charles II’s government compels the play’s characters to enter the process of self-fashioning. Such subjectivization of self can be analyzed by two Fouacauldian concepts about power: “co-extensiveness of power and resistance” and “assujettissement”. The researcher, then, tries to apply these theoretical frameworks to Victory. This study, at last, shows that the mentioned framework and the characters’ strategies of resistance in Victory are concordant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جلال فرزانه دهکردی |
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)- استادیار
نشانی اینترنتی
https://clls.sbu.ac.ir/article_100126_0a9bfa903eb542510468eff5e4d23907.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات