این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۵، شماره ۲۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۸

عنوان فارسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی و راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی بر یادگیری ساختار و واژگان زبان خارجه دانشجویان‌
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، تعداد 440 دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می‌باشند، شرکت کردند. ابتدا شرکت‌کنندگان مقیاس شخصیتی 5 عاملی جان و سوتو[1] و مقیاس راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی تسینگ، دورنیه و اشمیت [2] را تکمیل کردند و میزان یادگیری ساختار و واژگان دانشجویان بر اساس نمرات آزمون پایان ترم آنها در درس زبان خارجه بررسی شد. برای تحلیل داده‌ها از الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی و راهبردهای یادگیری خود نظم دهی و نمرات ساختار و واژگان دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. از بین مؤلفه های شخصیتی، تجربه پذیری و برون گرایی و از میان مؤلفه های راهبردهای یادگیری خود نظم دهی، هدف گذاری و کنترل اهمال کاری بیشترین تأثیر را بر نمرات ساختار و واژگان دانشجویان داشت. بنابراین توجه به ویژگی های شخصیتی و آگاهی نسبت به آنها همراه با تقویت مهارت های یادگیری خود نظم دهی در ارتقای علمی دانشجویان و بالابردن سطح علمی آنها توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ’’ویژگی های شخصیتی“، ’’راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی“، ’’مدل سازی معادلات ساختاری“، ’’ساختار و واژگان زبان خارجه“، ’’دانشجویان “،

عنوان انگلیسی The impact of Personality Traits and Self-regulated Learning Strategies on University Students’ Vocabulary and Structure Learning
چکیده انگلیسی مقاله In this research, 440 EFL students studying in Islamic Azad University- East Tehran Branch participated. They were asked to complete the Big Five Personality Inventory by John and Soto (2017) and Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire by Tseng, Dornyei, and Schmitt (2006). The students’ scores on vocabulary and structure parts were obtained through their final exam marks on General English lesson. Confirmatory Factor Analysis (CFA) using Structural Equation Modeling (SEM) was applied for data analysis. The findings indicated a significant relationship between the students’ personality traits, self-regulated learning strategies and their vocabulary and structure scores. Among personality traits, open-mindedness and extraversion and among self-regulated learning strategies, goal-setting and procrastination control had the greatest impacts on students’ vocabulary and structure scores. Focusing on students’ personality traits and raising awareness toward them along with the reinforcement of the self-regulated learning strategies seem necessary in improving their academic success and are thus recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ’’ویژگی های شخصیتی“, ’’راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی“, ’’مدل سازی معادلات ساختاری“, ’’ساختار و واژگان زبان خارجه“, ’’دانشجویان “

نویسندگان مقاله شکوه رشوند سمیاری |
دانشگاه آزاد اسلامی- تهران شرق

مه ناز آزاد |
دانشگاه آزاد اسلامی- تهران شرق


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_100090_3aee8e1326688dc7c631ae4a08b83919.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات