این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۵، شماره ۲۱، صفحات ۲۳۷-۲۵۴

عنوان فارسی مورفی راوی خلّاق: روایت به مثابه اختلاط ساختارشخصی خاطره و احتمالات دلوزی
چکیده فارسی مقاله حقیقت را می توان در شکل کلی آن به مثابه نمود احتمالات ژیل دلوز فرض نمود: مفهومی که هم می تواند غیر ممکن باشد و هم اجتناب ناپذیر. علاوه بر این، حقیقت در کالبد ارسطویی آن به دو شکل سمبلیک کلامی و نوشتاری تقسیم شده اند؛ و این دو نیز خود دو زیر شاخه و را شامل می شوند. این مقاله بر آن است تا با کنکاش در رمان مورفی (1938) اثر ساموئل بکت برداشتی متفاوت از حقیقت کلامی راوی مدرن متجلی در کالبد راوی ناموثق بدست آورد. بر این اساس مقاله حاضر، ابتدا مفهوم کلی راوی ناموثق و تجلی آن در ادبیات مدرن را بررسی می نماید و آنرا به عنوان کانون اصلی بروز حقیقت دلوزی نزد راوی مدرن معرفی می نماید؛ سپس با کنکاش در آرایه های نظری موجود درفلسفه ادبیات از جمله لایبنیس و دلوز و با تکیه بر ساختار تقابل ارسطو، و در نهایت مطالعات خاطره علی الخصوص خاطرات خودارجاع راوی رمان مورفی را ماحصل دگردیسی مدرن اخلاقیات معرفی نموده، و برداشت کلاسیک از حقیقت و اخلاقیات به معنی به هنجار بودن راوی را مردود اعلام می نماید. بر این اساس، این مقاله حقیقت و به بیان دیگر حقیقت واحد در عصر مدرن را به معنی خرد و معرفت رادیکالی معرفی می نماید که در لوای مقاومت با هرآنچه فرد را دعوت به نظم و هنجار می کند متجلی می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احتملات دلوزی در ادبیات مدرن، خاطره خود ارجاع، راوی ناموثق مدرن، ساختار تقابل ارسطویی، روایت شناسی،،

عنوان انگلیسی Murphy as the Prolific Narrator: Narrative as the Confluence of Deleuzian Incompossibility and Personal Construct of Memory
چکیده انگلیسی مقاله In its Deleuzian context of Possibilism truth emerges as an event that is at once impossible and inevitable. Moreover, in its Aristotelian frame, truth is divided in two symbolic forms: speech and written, each including 'noun' and 'verbs' as they subcategories. By examining Samuel Beckett's Murphy (1938), this article explores a rather unknown facade of truth, being hidden underneath a radical narratorial voice: the unreliable narrator. To this end, this article will examine the fundamental exigencies and manifestation of unreliable narrator in modern literature, introducing it as not only the locus of Deleuzian incompossibility but also a point of departure for the transformation of this concept; then by examining the available definitions of truth in light of Leibniz, Deleuze and Aristotelian Square of Opposition the article will read Beckett’s Murphy as an exemplar of modern, radical transmutation of truth, defying any previous, structured perception of narratorial truth that suggests a structureless and fluid framework.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله احتملات دلوزی در ادبیات مدرن, خاطره خود ارجاع, راوی ناموثق مدرن, ساختار تقابل ارسطویی, روایت شناسی

نویسندگان مقاله شهریار منصوری |
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_100101_6a901927785ff28e7147d17b3cfafdb7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات