این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۵، شماره ۲۰، صفحات ۶۵-۸۴

عنوان فارسی از پرهیز تا رویارویی با خیره نگری و امر واقع: خوانشی لکانی از ”فیلم“ اثر بکت
چکیده فارسی مقاله در صحنه‌ی ادبیات و هنر معاصر، نام سموئل بارکلی بکت همواره تداعی‌گر شاهکارهای بی‌‌بدیلی در عرصه‌ی داستان و ادبیات نمایشی است: با این وجود، دریافت جایگاه حقیقی این نویسنده و فضای آثارش بدون بررسی”فیلم،“ تنها فیلم‌نامه‌ی سینمایی او، میسر نخواهد بود. این مقاله خوانشی است روانکاوانه از ”فیلم“ که در چارچوب نظری ژک لکان و در پرتو مفاهیم کلیدی این حوزه صورت می‌گیرد. پژوهش حاضر مؤید جداگشت دو مفهوم چشم و خیره‌نگری در نظریه‌ی لکان و ”فیلم“ است: انگاشت چشم در این آثار در رابطه ای تنگاتنگ با خودآگاه، ذهنیت، فرد-بودگی و بازنمایی است؛ حال آن‌که، مفهوم خیره‌نگری با ناخودآگاه، مطلوب کوچک و تصویر ارتباطی ناگسستنی دارد. انگاشت خیره‌نگری در ”فیلم،“ در سه لایه‌ی معنایی متفاوت تجسم می‌یابد: 1- خیره‌نگری در مفهوم ابژه‌ی مفقود، 2- خیره‌نگری در مفهوم ابژه‌ی جایگزین و 3- خیره‌نگری در مفهوم حس عدم تعلق، بیگانگی و یا تقلیل‌یافتگی. علاوه‌براین، تحلیل ”فیلم“ در پرتو نظریات روانکاوانه‌ی لکان نشانگر آن است که پرهیز شخصیت اصلی فیلم از نگاه خیره‌نگر دیگری کوچک و دیگری بزرگ، از یک‌سو، و گریز او از هنجارهای نظارت‌گر و گفتمان‌های غالب ایدئولوژیک، از سوی دیگر، به‌واسطه‌ی رویارویی غیرمترقبه‌ی او با امر واقع است که به‌صورت اختلالی در ساحت نمادین نمود می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سموئل بکت- ”فیلم“، ژک لکان- خیرهنگری- امر واقع،

عنوان انگلیسی From the Negation to the Realization of the Gaze and the Real: A Lacanian Reading of “Film” by Samuel Beckett
چکیده انگلیسی مقاله Though Beckett’s name is closely associated with fiction and drama in the world of contemporary art and literature, a thorough understanding of his oeuvre seems impossible without the study of “Film,” the only film script he has ever written. The present research is a psychoanalytical study of “Film” within the critical framework of Lacanian theory. The study illustrates that both Lacan, in his theory, and Beckett, in his “Film,” differentiate between the concept of the eye and the concept of the gaze: in both masters, the eye stands in close relation to the consciousness, the subjectivity, and the representation; whereas, the gaze bears a close relation to the unconscious, the Object Petit a and the image. The concept of gaze occupies some different positions in Lacanian theory, corresponding to the different definitions the critic provides for his notoriously elusive notion of the Object Petit a: 1. the gaze as the lost object; 2. the gaze as the substitute object; and 3. the gaze as the feeling of strangeness, separation, captivation and lack of self-mastery. The present research, moreover, suggests that the subject’s avoidance of the gaze of the Other/other, on the one hand, and his attempt to escape from the dominant ideological discourses and regulatory norms, on the other hand, take place at the very crucial and unexpected moment of his short encounter with the Real, which is marked as a pathological symptom in the realm of the Symbolic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سموئل بکت- ”فیلم“, ژک لکان- خیرهنگری- امر واقع

نویسندگان مقاله شهره چاوشیان |
عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

جلال سخنور |
استاد دانشگاه شهید بهشتی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_100077_e9307888bc6685bb602db89b4c4a1157.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات