این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
هنرهای تجسمی، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی سوگردانی از ساحت صنعت به ساحت هنر؛ امکان نجات بخش زمانه ما از نگاه هیدگر
چکیده فارسی مقاله  هیدگر در رساله پرسش از تکنیک ضمن صحیح دانستن تعریف های موجودشناسانه از صنعت یعنی صنعت به مثابه مجموعهابزارآلات و وسایل یا فعالیت هدفمند انسانی، معتقد است این تعریف ها به هیچ وجه ذات یا حقیقت صنعت را به دید نمی آورند. درنگاهی وجودشناسانه، وی صنعت را - به مانند هنر- نحوی انکشاف وجود به واسطه آدمی میداند و عقیده دارد برخلاف هنر کهانکشافی به نحو پوئسیس یعنی تحقق حقیقت وجود در موجودات است، صنعت انکشافی به نحو گشتل یعنی ظاهرشدن موجوداتبه عنوان منابع قابل بهره برداری است. هیدگر در این رساله گشتل را تقدیر انکشاف در عصر کنونی دانسته و مخاطرات آن را برایزمانه ما برشمرده است. اما درعین حال بین سرنوشت و تقدیر تفاوت قائل شده و بر این باور است که چنانچه بشر امروز خطرگشتل را - که بیش از همه متوجه سرشت انسانیاش است - به عمق جان دریابد، سوگردان خواهد شد. به عقیده وی با سوگردانییا چرخش به سوی وجود، نسبت آدمی با وجود - از بُعد ُ به قرب- تغییر خواهد کرد و امکان تغییر تقدیر زمانه - از گشتل بهپوئسیس- و در نتیجه امکان نجات از خطر گشتل در عصر جدید ّ میسر خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گشتل،پوئسیس،هنر،صنعت،تقدیر انکشاف،سوگردانی (چرخش،

عنوان انگلیسی Turning from Technic to Art; as the Savior of Our Age in Heidegger’s Philosophy*
چکیده انگلیسی مقاله  In The Question Concerning Technology, Heideggerconsiders the Ontical definitions of Technic - Technic asinstrrument or human activity - correct. But He believessuch definitions do not reveal the essence of Technic. Withan Ontological attitude, He views the Technic as a kind ofrevealing of Being , like the Art. However He believes UnlikeArt - that is a Poetical revealing-, Technic is a Gestell - Typerevealing. In this Treatis, Heidegger considers Gestell asdestining of revealing in our age and describes it’s dangerto us. Heidegger considers the most important dangerof Gestell to be The absolutism of revealing of Being byhuman as a result of that The original and fundamental wayof revealing, Poiesis, has been forgotten and even revealingitself has become impossible. In such a situation, man alsounderstands his essence only as a subject of domination andhe does not remember his true dignity, which is the refugeof Being in beings Thus Heidegger considers the mostserious danger of Gestell to be the damage to the originalityof Dasein, which is the refuge of Being in beings and hebelieves that Poiesis, or in other words, the essence of artin our time can not be realized . According to Heidegger,the human race of our time has two ways forward in theface of such a situation. Or surrender to what is destinedto the status quo; Or, by reflecting on the essence of whatis dangerous to him, finds a way out of this situation.It can be said that Heidegger make a difference betweenfate and destiny. He believes if the man of our age find outdanger of Gestell - which has caused the most damage toits human essence - he will turn toward Beinh. Reflectingon the essence of Technic will lead one to go beyond theOntical view of Technic, that is, to understand Technic asan efficient human product and see it as it really is. Thatis, to understand Technic as a form of revealing. In thiscase, by transcending the beings and being in the opennessof Being, - which Heidegger refers to as Turning -, Man'srelation to Being will change - from farness to nearnessand destining of revealing - from Gestell to Poiesis - willchange and consequently way out of Gestell’s danger willbe possible. In the sense that Being will be able to emergein a way other than Gestell. In fact, as a person turns aroundand settles in Being, his way of being will change - from adomineering presence to a poetic presence and the originalform of revealing, Poesis, will be possible. In other words, itcan be said that by Turning, a person connects with his trueself and his way of being will change from inauthenticity toauthenticity. In such a case, Gestell will not rule as the onlyway to revealing and so - despite the presence - will not bedangerous to humans. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گشتل,پوئسیس,هنر,صنعت,تقدیر انکشاف,سوگردانی (چرخش

نویسندگان مقاله مرجانه سوزن کار |
دکتری رشته فلسفه هنر، گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمدرضا ریخته گران |
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

شمس الملوک مصطفوی |
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jfava.ut.ac.ir/article_87600_35a8c10b17a730d5b5c16594ae230d15.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات