این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۲
عنوان فارسی
تزیین و ساختار بصری حروف خط کوفی در کتیبه نقاشی مقبره ارسلان جاذب
چکیده فارسی مقاله
هنر خوشنویسی یکی از هنرهای خاص و والای دوران اسلامی ایران در تزیینات معماری به شمار میرود. خط کوفی در سدههای 5 و 6 هجری قمری دچار تغییرات بسیار شد و در راستای خوانایی و زیبابخشی در تزیینات معماری حرکت کرد. هنرمند با اتصال دو هنر خط و ترسیم و نقاشی الگوی جدیدی از خط کوفی را به وجود آورد که نمونه آن را در کتیبه نقاشی ارسلان جاذب در سنگ بست میتوان مشاهده کرد. در پژوهش حاضر به منظور شناخت بیشتر خط کوفی ایرانی در سدههای 5 و6 هجری قمری، دو اصل فرم و ساختار حروف و تزیینات وابسته به آن در کتیبه نقاشی مقبره ارسلان جاذب مورد توجه قرار گرفته است. برای رسیدن به دو اصل مطرح شده نگارنده به بررسی فرم و ساختار حروف کتیبه ارسلان جاذب از لحاظ معیارهای تناسب، تعادل و نوع خط پرداخته و در نگاه دوم فرم حروف و تزیینات وابسته به آن را بررسی کرده است. نتیجه حاصل از این پژوهش، نشاندهنده رشد و دانش خط و خط نگاره در این سدهها است که باعث خلق خطی جدید در محدوده خراسان شده است. این پژوهش به روش توصیفی ــ تحلیلی انجام گرفته و اطلاعات به روش کتابخانهای، اسنادی و به ویژه عکاسی میدانی جمعآوری شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
غزنوی،بنای ارسلان جاذب،کتیبه نقاشی،خط کوفی،
عنوان انگلیسی
Decoration and visual structure of Kufic script in the wall painting inscription of the tomb of Arsalan Jazeb
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractCalligraphy art is one of the top and special arts related to Islamic periods in Iran and is used in architecture decoration that has a great value among Muslim artists for its divine word credit. Kufic script after getting into Iran and Being accepted as main art by artists ,appeared in artistic fields and with artists` passion found its way in all arts as after passing two centuries from entering Islam into Iran ,it is one of the best decorative elements in building decorations and Islamic architecture .Kufic script could reach to the top of its glory and aesthetic in two periods of Ghaznavian and Salgoqian governorship. Iranian Kufic became popular with the combination of ancient Kufic as the best decorative element in buildings and artistic industries . Like all Islamic arts, it encompasses diverse arrays of forms created in a wide variety of contexts. During 5th and 6th (Hijri), Kufic script got lots of changes in legibility and aesthetic in architecture decoration . artists appeared a new model of Kufic script by combining ,Script, drawing and painting .as a model we can refer to Arsenal Jazzed painting inscription Which is related to Ghanaian governorship in 5th century and is placed in Khorasan. it is considered one of the most popular and brilliant Islamic arts in Iran.In the present study , Two principles, words structure and form has been noticed in order to identify Kufic script in centuries 5and 6 according to decoration and aesthetic inscription of Arsenal Jazzeb tomb . in order to reach these principles (structure and form ), in the first view , form and structure of words in painting inscription of Arsalan Jazeb tomb has been studied and In the second view the form of words and decorations related to the whole border of painting has been considered. Taking a look at this Islamic art model , we can notice that the walls of the tomb are adorned with inlayed and also you can see an inscription in Kufic script. this tomb has a short stone dome placed on an octagonal base ,which is with Kufic script too . it must have been one of the best building in its time according to architecture and aesthetic elements of it that has made it one of Islamic art models and is still popular .The result of this study shows a great growth and knowldege in calligraphy and script during those centuries which has made a new script in region of Khoarsan. this study has been done about form and structure of Kufic script in Khoarsan in a descriptive ,analytical way, and documents, especially field photography have been collected in order to provide a better and clearer vision into one of the most popular Islamic masterpieces in the hope of identifying and introducing Islamic art and specially calligraphy to all who are interested in this case in order to get a better view of Islamic arts seed in famous buildings like Arsalan Jazeb tomb .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
غزنوی,بنای ارسلان جاذب,کتیبه نقاشی,خط کوفی
نویسندگان مقاله
,وحیده زابلی زاده غضنفرآبادی |
کارشناسی ارشد هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، مؤسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران.
علیرضا شیخی |
دانشیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_87497_07056dc0832115bd95dcdf57abd2e4e7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات