این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۳۹-۵۰
عنوان فارسی
تحلیل تطبیقی دو نگاره از بارگاه سلیمان نبی بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر
چکیده فارسی مقاله
گرایش به موضوعات مذهبی، آموزههای دینی و زندگی پیامبران همواره در هنر تصویرگری ایران حضوری چشمگیر داشته است. نقل این مضامین در حیطه ی تصویر، علاوه بر گسترش مبانی و تفکر دینی، اهداف دیگری را نیز در خود مستتر داشت که متناسب با ساختار اجتماعی و شرایط محیطی تولید هر یک از این آثار قابل تفسیر است. هدف از پژوهش حاضر خوانش یکی از این مضامین؛ بارگاه سلیمان، در دو نگاره متعلق به اعصار تیموری و صفوی است تا علاوه بر واکاوی دلالت های ضمنی، فرآیند فرهنگی و اجتماعی موثر در ساختار نگاره ها را بررسی کند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر است؛ مبحثی که دو نشانه شناس مطرح به نام های ون لوون و کرس با توجه به نظریات هالیدی زبان شناس، الگوهایی درباره تصویر مطرح کرده و فرانقش هایی را برای آن پیشنهاد داده اند. نتایج حاصله غلبه گفتمان سیاسی در تصاویر را نشان داد که با توجه به بافت تاریخی تولید هر یک، عناصر و اجزا در جهت مقاصد تبلیغی نهاد قدرت، برای نمایش شکوه و ثبات نسبی حکومت در عصر تیموری و ابزاری در خدمت مشروعیت بخشی به ساختار عقیدتی، سیاسی در دوره ی صفوی به کار رفته اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگاره بارگاه سلیمان،نشانه شناسی اجتماعی تصویر،گونترکرس،تئودور ون لوون،عصر تیموری،عصر صفوی،
عنوان انگلیسی
The comparative analysis of two miniatures from Solomon's court based on the social semiotic model of image
چکیده انگلیسی مقاله
The tendency toward religious matters including Qurans verses, narrations, religious teachings and the story lives of prophets has always been impressive in Iranian miniatures. Transcribing these themes in the field of the image, in addition to expanding the foundations and religious thought, also had other goals. Which is compatible with the social structure and environmental conditions of the production of each of these works can be interpreted and identified. The purpose of this study is to read one of these themes - "Solomon's court" -in two different historical periods by discovering the mechanism of producing meaning in two images belonging to the Timurid and Safavid ages, In addition to examining connotation, answers this question: What has been the cultural and social process in creating miniatures structures? The research method is descriptive-analytical and based on the sociological semiotic model of the image and data collection is done through documentary sources and direct observation. Social semiotics is a topic in which two prominent semiotics such as Teo Van Leeuwen and Gunther Kress have drawn semiotic model about the image according to Halliday's linguist ideas and they offer three; ideational, interpersonal and textual Meta function for the image.The results of the adaptation of these images with this model showed: Both of these images are similar to each other in selecting the main characters, because when the theme is common, the same structure dominates the images especially with religious content that generally do not contain the unfeigned of the illustrator and his imagination, even in some cases they are copied from another hyper textuality. Despite the continued presence of common signs in pictures, it is impossible to ignore the differences arising from the cultural and social context of production, which have appearance in details and subtleties. Also temporal affinity of images production, justified their style effects again. Matching Meta function representation of the images with meaning indicates; separating the material and spiritual realms also a contrast between superiority and subtlety and the symbolic use of colors explains the rule of the conceptual model. In the interactive Meta function analysis of miniatures participants represents the special position of the main character. In the miniatures composition (combined Meta function)- According to what is perceived in the narrative- prophet Solmon has the central role due to the allocation of areas of informational value to him and his unique highlighting and framing, which represents the hierarchy of power, his ideal identity and belongs to the incorporeal world. An overall summary demonstrate the dominance of political discourse in the images that based on the historical context of the production of each of them. An invaluable point in discovering the hidden social implications meaning of images is to legitimize the government through illustration of a Qur'anic theme. The elements and components for the propaganda purposes of the power institution have been used to represent the glory of the rule of the Timurid age and instrumental in serving the legitimacy of the ideological and political structure of the Safavid period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نگاره بارگاه سلیمان,نشانه شناسی اجتماعی تصویر,گونترکرس,تئودور ون لوون,عصر تیموری,عصر صفوی
نویسندگان مقاله
ندا شفیقی |
دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
ابوالقاسم دادور |
استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_74258_5b9f3fec93f50f799568febefafd6d6e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات