این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۱
عنوان فارسی
هژمونی مردانه در گزیده ای از نمایشنامه های هنریک ایبسن، با رویکرد تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، بر اساس نظریات برخی از جامعهشناسان حوزۀ جنسیت به بررسی ویژگیهای هژمونیک مردانه در برخی از شخصیتهای مرد محوری نمایشنامههای ایبسن بر اساس سیر تاریخی نگارش نمایشنامهها میپردازیم. به همین منظور، پرسشهای اصلی این پژوهش در راستای تعیین میزان ویژگیهای مردانگی هژمونیک، مربوط به شخصیتهای مرد محوری، در گزیدهای از آثار ایبسن از نمایشنامۀ براند (1866) تا نمایشنامۀ وقتی ما مردهها برخیزیم (1899) و شناسایی و بررسی هژمونیکترین آنها، مطرح شدهاند. برای رسیدن به پاسخ این پرسشها، ابتدا با استفاده از تعریف چند تن از جامعهشناسان حوزۀ جنسیت از مردانگی هژمونیک و با توجه به الگوهای غالب مردانگی قرن نوزدهم ـ قرنی که ایبسن نمایشنامههایش را نوشته است ـ ویژگیهای مردانگی هژمونیک در این قرن مشخص شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای مقولهای، این ویژگیها به عنوان متغیر و شخصیتهای مورد نظر به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. با شمارشِ تکرار این متغیرها از طریق رفتار، گفتار و رخداد نمایشی، میزان ویژگیهای مردانگی هژمونیک برای هر کدام از شخصیتها، تعیین و با مقایسۀ دادههای به دست آمده، هژمونیکترین آنها مشخص شدند. یکی از نتایج بدست آمده تفاوت چشمگیر در مقدار ویژگیهای مردانگی شخصیتهای مورد بررسی و همچنین وجود دوگانگی در نگرش ایبسن، در راستای نکوهش و یا ستایش مردانگی هژمونیک بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،ایبسن،مردانگی،زنانگی،مردانگی هژمونیک،کانل،
عنوان انگلیسی
Masculine hegemony in a selection of Henrik Ibsen's plays
چکیده انگلیسی مقاله
In the past, men and masculinity were considered as a matter of course and incontrovertible issue. But since the late 1980s, more attention has been paid to critical studies of men and masculinity. Changes in women roles and family paterns due to fundamental and effective changes in industrial societies, have raised questions about the nature of masculinity and its changing role in society. This has been discussed in other fields of humanities, including dramatic literature, especially, about the plays of some important playwrights, such as Henrik Ibsen. The content of masculinity and femininity and relationship between male and female characters in his plays need to be studied. The male heroes created by him, want to achieve their goals and in this process, they do not hesitate to dominate others, especially women and most of them, do this hegemonically. This makes it more important to study and analyze the element of masculinity in his plays. Some of the sociologists, such as Robert William Connell, have proposed a comprehensive theory of gender and masculinity. Connell regarded gender and masculinity as constructed concepts. The values, social expectations and stereotypes of gender roles determine the “masculinity” and “femininity”, rather than biological sex. In his definition of hegemonic masculinity, Connell points out that this type of masculinity is the normative pattern of masculinity, which shows the most confirmed current pattern of being a man by the culture of a society. Accordingly, this review aims to analyze a number of Ibsen’s plays based on sociological definition of masculinity. One of the main questions of this research is to identify the amount of hegemonic masculinity characteristics, related to pivotal male characters in selection of Ibsen’s plays, from Brand (1866) to When We Dead Awaken (1899). We also explore and analyze the recognition of the hegemonic male characters of Ibsen’s plays and. In this paper, firstly, the traits of hegemonic masculinity in nineteenth century – the age that Ibsen has written his plays - were identified based on sociologists’ definition such as Connell and the dominant patterns of manhood in this century which presented by some sociologists such as Kimmel and Giddens in their research. These traits have been categorized in twenty nine divided features. Then, by using categorical content analysis method, these traits were counted as variable and mentioned characters were counted as analysis units. The rate of hegemonic masculinity characteristics was identified for each examined character by counting the repetition of these variables for each due to his behavior, speech and dramatic events which had been demonstrated either by examined characters and other characters’ descriptions and reflections. Then, the pivotal male characters with high rate hegemonic masculinity characteristics and the most hegemonic of them were recognized by comparing and contrasting them together. Findings demonstrated noticeable differences between different characters and indicated that Ibsen has created the most hegemonic male characters of his plays in a certain period of his life. Finally, it was included that this trend attributed to variations in Ibsen’s attitudes and social changes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,ایبسن,مردانگی,زنانگی,مردانگی هژمونیک,کانل
نویسندگان مقاله
سعید کریمی |
;کارشناسی ارشد کارگردانی، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
مهدی سلطانی سروستانی |
استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
بهروز محمودی بختیاری |
دانشیار/پردیس هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_81716_c081d933476ef7469d1ec653e0bde9e2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات