این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
هوش محاسباتی در مهندسی برق
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۳-۵۰
عنوان فارسی
کنترل سرعت زاویهای در موتور پلهای ترکیبی با استفاده از نامساوی ماتریس خطی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، روش کنترلی جدید بر پایۀ نامساوی ماتریس خطی برای کنترل سرعت موتور پلهای ترکیبی به کار برده شده است. روش پیشنهادی بر پایۀ معیار لیاپانوف اثبات شده است و درجۀ آزادی بیشتری نسبت به کنترلکنندههای مقاوم مرسوم دارد. سیستم با استفاده از این روش، بهتر کنترل میشود. روش پیشنهادی در برابر عدم قطعیت پارامترهای موتور پلهای ترکیبی و نیز اغتشاشهای وارد بر آن، بسیار مقاوم است. همچنین در این روش، اثر تغییرات سریع سرعت مرجع موتور پلهای ترکیبی در نظر گرفته شده است تا کنترلکننده، ردیابی موثرتری داشته باشد. روش کنترلی پیشنهادی در چند سناریو با در نظر گرفتن عدم قطعیت پارامترها و اغتشاشهای مختلف با کنترلکننده PI خودتنظیم و کنترلکننده PI مقایسه شده است که ضرایب آن با استفاده از روش زیگلر - نیکولز به دست آمدهاند. با توجه به نتایج، کنترلکنندۀ پیشنهادی، عملکرد مطلوبتری نسبت به سایر کنترلکنندهای ذکرشده در برابر اغتشاشات و عدم قطعیت پارامترها دارد. شبیهسازی در نرمافزار متلب انجام شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موتور پلهای ترکیبی، نامساوی ماتریس خطی، سرعت مرجع، اغتشاش، عدم قطعیت پارامترها،
عنوان انگلیسی
Angular speed control in a hybrid stepper motor using linear matrix inequality
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: In this paper, a new control method based on the linear matrix inequality is used to control the speed of a hybrid stepper motor. The proposed method is proved based on the Lyapunov criterion. The proposed method has a higher degree of freedom than conventional robust controllers, which can be used to better control the system. The proposed method also exhibits high robustness against the uncertainty of the hybrid stepper motor parameters as well as the applied disturbances. Also in this method, the effect of rapid changes in the reference speed of the hybrid stepper motor are considered so that the controller can have more effective tracking. The proposed control method is compared with the Self-tuning PI controller and PI (Ziegler-Nichols) controller in multiple scenarios considering the uncertainty of the parameters and different disturbances. The obtained results indicate that the proposed controller has a better performance against the disturbances and uncertainty of the parameters in comparison with the abovementioned controllers. It should be noted that the simulations have been performed in Matlab.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موتور پلهای ترکیبی, نامساوی ماتریس خطی, سرعت مرجع, اغتشاش, عدم قطعیت پارامترها
نویسندگان مقاله
فرهاد امیری |
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی برق- دانشگاه بوعلی سینا- همدان- ایران
محمدحسن مرادی |
استاد، دانشکده مهندسی برق- دانشگاه بوعلی سینا - همدان- ایران
نشانی اینترنتی
https://isee.ui.ac.ir/article_25342_d39406a2dc1135eac4bd2558d2db320f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات